mahyachatbanner

جنگجویان طالبان با خشونت زنانی را که برای «نان، کار، آزادی» در کابل تجمع کرده بودند متفرق می کنند.

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور: 13/08/2022 – 12:55

مبارزان طالبان روز شنبه زنان معترض را ضرب و شتم کردند و به هوا تیراندازی کردند که آنها با خشونت یک تجمع نادر را در پایتخت افغانستان پراکنده کردند، چند روز قبل از اولین سالگرد بازگشت اسلامگرایان تندرو به قدرت.

از زمان به دست گرفتن کنترل در 15 اوت سال گذشته، طالبان دستاوردهای حاشیه ای زنان در طول دو دهه مداخله ایالات متحده در افغانستان را پس زده اند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داد که حدود 40 زن — که شعار “نان، کار و آزادی” سر می دادند، در مقابل ساختمان وزارت معارف در کابل راهپیمایی کردند، قبل از اینکه جنگجویان با شلیک تفنگ هایشان به هوا آنها را متفرق کنند.

برخی از زنان معترض که به مغازه های مجاور پناه برده بودند، توسط جنگجویان طالبان با قنداق تفنگ مورد تعقیب و ضرب و شتم قرار گرفتند.

تظاهرکنندگان در حالی که خواستار حقوق کار و مشارکت سیاسی بودند، بنرهایی را حمل می کردند که روی آن نوشته شده بود “15 اوت روز سیاه است”.

آنها شعار می دادند: “عدالت، عدالت. ما از جهل به تنگ آمده ایم.”


ژولیا پارسی یکی از برگزارکنندگان این راهپیمایی می گوید: «متأسفانه طالبان از سوی استخبارات آمدند و تیراندازی هوایی کردند.

آنها دختران را متفرق کردند، بنرهای ما را پاره کردند و تلفن های همراه بسیاری از دختران را مصادره کردند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه مشاهده کرد که برخی از خبرنگارانی که این تظاهرات را پوشش می دادند – اولین تجمع زنان در چند ماه اخیر – توسط جنگجویان طالبان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

نامرئی کردن زنان

پس از به دست گرفتن قدرت در سال گذشته، طالبان وعده یک نسخه نرم تر از حکومت خشن اسلام گرا را دادند که مشخصه اولین دوره قدرت آنها از سال 1996 تا 2001 بود.

اما محدودیت‌های زیادی به‌ویژه برای زنان برای انطباق با دیدگاه ریاضت‌آمیز جنبش از اسلام قبلاً اعمال شده است.

ده‌ها هزار دختر از تحصیل در مدارس متوسطه محروم شده‌اند، در حالی که زنان از بازگشت به بسیاری از مشاغل دولتی منع شده‌اند.

زنان همچنین از سفر به تنهایی در سفرهای طولانی منع شده اند و تنها در روزهای جدا از مردان می توانند از باغ ها و پارک های عمومی پایتخت بازدید کنند.

در ماه مه، هیبت الله آخوند زاده، رهبر عالی کشور و رهبر طالبان، به زنان دستور داد که کاملاً خود را در انظار عمومی بپوشانند، از جمله صورت خود را – در حالت ایده آل با برقع فراگیر.


03:47

سازمان ملل و گروه های حقوق بشر بارها حکومت طالبان را به دلیل اعمال محدودیت بر زنان مورد انتقاد قرار داده اند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان، در جریان دیدار در ماه می به خبرنگاران در کابل گفت: این سیاست ها “الگوی تفکیک جنسیتی مطلق را نشان می دهد و با هدف نامرئی کردن زنان در جامعه است”.

برخی از زنان افغان در ابتدا با برگزاری تظاهرات کوچک در برابر محدودیت ها عقب نشینی کردند.

اما طالبان به زودی سران باند را دستگیر کردند و آنها را بدون ارتباط نگه داشتند و در عین حال بازداشت آنها را انکار کردند.

(AFP)

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما