mahyachatbanner

اگر این ویژگی را دارید، با خیال راحت شیر ​​پرچرب مصرف کنید

تنوع، تعادل و توجه به علایق فردی، علاوه بر در نظر گرفتن شرایط سلامتی هر فرد، در انتخاب رژیم غذایی مؤثر است. با این حال، برخی از مردم انتخاب های بیشتری دارند. به خصوص زمانی که شیر و لبنیات پر از چربی باشد.

به گزارش شهر، انواع شیر کارخانه ای با توجه به تفاوت چربی نامگذاری شده و شیر کامل به دو دسته پر یا خام (چرب) و کم چرب تقسیم می شود. شیر شیر کاملی است که از چربی طبیعی حذف نشده و بیش از 3 درصد چربی دارد. شیر چرب کمتر از نیم درصد است.

برخی از برندهای لبنی نیز شیری با درصد چربی متفاوت مانند 1/5 درصد تولید می کنند و این کار را با کمک دستگاهی به نام جداکننده انجام می دهند. از چربی جدا شده از شیر برای تولید خامه و کره نیز استفاده می شود.

در اکثر برنامه های غذایی استاندارد توصیه می شود که مصرف لبنیات پرچرب را به دلیل اثرات مضر چربی های اشباع و کالری محدود کنید. شیر کامل از این نظر مناسب نیست، اما یک لیوان از آن مواد مغذی زیادی دارد. سارا چیذری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی معتقد است که ارزش غذایی یک لیوان شیر حتی از ارزش غذایی یک لیوان آب میوه طبیعی بیشتر است.

شیر کامل؛ سرشار از ویتامین

چیذری توضیح می دهد: یک فنجان شیر کامل 5 درصد از انواع ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کند. این غذا منبع خوبی از ویتامین های B2 و B12 است که برای قلب مفید است.

شیر منبع کامل پروتئین است

شیر یک منبع شناخته شده پروتئین با کیفیت است و شامل تمام اسیدهای آمینه است. آمینو اسیدها مسئول تولید و نگهداری عضلات بدون چربی هستند. این شیر نسبت به شیر غیر لبنی تاثیر بیشتری و سریع تری روی عضلات دارد و یک فنجان از آن می تواند روزانه حدود 8 گرم پروتئین برای شما تامین کند.

سرشار از مواد معدنی

نوشیدن یک فنجان شیر کامل یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن مقادیر لازم کلسیم و سایر مواد معدنی و املاح در رژیم غذایی روزانه است، به طوری که یک فنجان از آن 30 درصد نیاز روزانه فرد به کلسیم را تامین می‌کند. همچنین مقادیر خوبی سلنیوم، منیزیم، پتاسیم و فسفر را وارد بدن می کند.

لبنیات به ویژه شیر پرچرب یا پرچرب علاوه بر فواید بسیار، مضراتی نیز دارند که باید در مصرف هر فردی به دقت مورد توجه قرار گیرد.

چربی شیر خطرناک است

دکتر زینب کریمی متخصص تغذیه در این خصوص به همشهریان آنلاین می گوید: شیر پرچرب به ویژه شیر پرچرب علاوه بر کالری بالا باعث کاهش جذب کلسیم در بدن می شود. یک فنجان شیر کامل حاوی تقریباً 8 گرم چربی در روز است که نیمی از آن چربی مضر و اشباع شده است.

شیرهای ثروتمند

هنگام جدا کردن چربی از شیر کامل، 3 اسید چرب امگا نیز از آن جدا می شود. امگا 3 فواید زیادی برای قلب، چشم، مغز و … دارد و از ابتلا به بیماری هایی مانند ناراحتی های قلبی عروقی، افسردگی، سرطان و دیابت جلوگیری می کند. بنابراین اگر بیشتر اوقات شیر ​​کم چرب مصرف می کنید، بهتر است از شیر کم چرب غنی شده با امگا 3 استفاده کنید.

دکتر کریمی می افزاید: آینه غنی شده با ویتامین D نیز گزینه بسیار مناسبی برای ایرانیان است که عمدتا با کمبود این ویتامین ضروری مواجه هستند. البته به این خوبی که هست نیست!

اما شاید شما مقدار زیادی چربی بنوشید. تنوع، تعادل و توجه به علایق در تغذیه روزانه بسیار مهم است، بنابراین اگر نگران چربی و کالری هستید، هر از گاهی شیر مورد علاقه خود را بنوشید.

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما