mahyachatbanner

در بحبوحه حکومت نظامی، فرستاده سازمان ملل برای اولین بار به میانمار سفر می کند

سفر او به دنبال آخرین درخواست شورای امنیت برای پایان دادن به خشونت و دسترسی بلامانع بشردوستانه به این کشور آسیای جنوب شرقی صورت می گیرد.

خانم. به گفته سازمان ملل، هایزر، یک فعال حقوق زنان از سنگاپور، بر رسیدگی به وضعیت رو به وخامت آنجا تمرکز خواهد کرد.

خبرگزاری ها به نقل از مقامات امنیتی که خواستند نامشان فاش نشود گزارش دادند که خانم خانم. هیزر، بعدازظهر سه شنبه در نایپیداو فرود آمد.

غرق در هرج و مرج

میانمار از زمانی که ارتش اوایل سال گذشته دولت منتخب به رهبری آنگ سان سوچی، برنده جایزه نوبل را سرنگون کرد و پس از سرکوب خونین اعتراضات علیه کودتا، در هرج و مرج بود.

علیرغم اینکه در آوریل 2021، حاکمان نظامی میانمار با طرح پنج ماده ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) موافقت کردند که صلح و ثبات را به این کشور بازگرداند، تلاش چندانی برای اجرای آن صورت نگرفته است.

از آن زمان دولت به وضعیتی رسیده است که برخی آن را به عنوان یک جنگ داخلی توصیف می کنند.


دبیر کل آنتونیو گوترش (نشسته پشت میز) به طور مجازی با نولین هیزر، فرستاده ویژه خود در میانمار ملاقات می کند.

عکس سازمان ملل/اسکیندر دبیبه

دبیر کل آنتونیو گوترش (نشسته پشت میز) به طور مجازی با نولین هیزر، فرستاده ویژه خود در میانمار ملاقات می کند.

تلاش های صلح

تلاش های همسایگان آسیای جنوب شرقی میانمار برای احیای صلح نیز به دلیل اعدام اخیر این کشور از چهار فعال سیاسی، از جمله دو تن از جنبش های طرفدار دموکراسی، با مشکل مواجه شده است.

شورای امنیت، از جمله متحدان روسیه و چین، این اعدام ها را محکوم کردند.

اوایل ماه جاری رسانه های خبری گفتند که پراک سوخون، وزیر امور خارجه کامبوج، که همچنین به عنوان فرستاده ویژه در میانمار برای 10 عضو آسه آن خدمت می کند، هشدار داد که اعدام های بیشتر این گروه منطقه را مجبور می کند در نحوه تعامل خود با این کشور تجدید نظر کند.

جنایات علیه بشریت

در گزارش سالانه خود که در اوایل ماه اوت منتشر شد، مکانیسم تحقیق مستقل سازمان ملل متحد برای برمه دریافت که شواهد فزاینده ای دال بر ارتکاب جنایات علیه بشریت در این کشور وجود دارد.

بر اساس گزارش های خبری، از زمان کودتای نظامی، بیش از 2100 غیرنظامی کشته و نزدیک به 15000 نفر دستگیر شده اند.

خانم. دیدار هیزر یک روز پس از آن صورت می گیرد که دادگاهی در این ایالت تحت کنترل نظامی رهبر برکنار شده را به چهار فقره فساد دیگر مجرم شناخته و شش سال زندان دیگر را به محکومیت 11 ساله قبلی وی اضافه کرد.

سازمان ملل هیچ جزئیاتی در مورد اینکه آیا خانم. هایزر با حاکمان نظامی میانمار یا خانم خانم دیدار خواهد کرد. سوچی – خواسته بلندمدت سازمان ملل،

نخستین دیدار

سفر فرستاده سازمان ملل به دنبال رایزنی های گسترده با بازیگران از سراسر طیف سیاسی، جامعه مدنی و جوامع متاثر از درگیری های جاری صورت می گیرد.

از سال 1994 تا 2007، خانم هیزر ریاست صندوق توسعه سازمان ملل متحد برای زنان (یونیفم) را بر عهده داشت که بر ارتقای پیشرفت اقتصادی زنان تمرکز دارد و از سال 2007 تا 2014 به عنوان اولین زن دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) خدمت کرد.

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما