mahyachatbanner

کتاب های درسی در چه زمینه هایی تغییر می کنند؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: بحث افزایش یا کاهش حجم کتاب های درسی در حال حاضر مشکلی ندارد.

حجت الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در گزارشی گفت: نیازمند تقویت سرمایه انسانی هستیم و بسیاری از کارشناسان در حال بازنشستگی هستند و نیازمند نیروی جدید هستیم. استخدام می کند.

وی با اشاره به اینکه برای تولید کتاب های درسی سالانه به 47 هزار تن کاغذ و 4 هزار تن مقوا نیاز داریم، افزود: مقوا همواره از خارج از کشور وارد می شود و امسال 4 هزار تن مقوا در داخل شرکت و 30 هزار تن کاغذ تولید می شود. 67 درصد نیاز ما توسط شرکت چوب و کاغذ مازندران تولید می شود. خرید ایرانی کھوای در کرید کیبوای درسی از نظر قیمت تغییر چندانی نمی کند اما از خروج کشور از کشور جلوگیری می کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره چاپ و توزیع کتب درسی گفت: امسال 149 میلیون و 500 هزار نسخه کتاب درسی چاپ کرده ایم و از مهر 1400 روند کار آغاز شده و کتاب ها در مدارس توزیع شده است. مناطق از 10 سپتامبر.

لطیفی ادامه داد: تلاش کردیم تا کتاب های درسی را به دست همه شهروندان برسانیم اما ثبت نام و ثبت نام آنها گاهی با تاخیر مواجه می شد و تاکنون 92 درصد دانش آموزان موفق به ثبت کتب درسی شده اند.

وی متذکر شد: انتظار مردم بر اساس به روز رسانی مطالب آموزشی با مقتضیات روز، انتظار نیز درست است; یکی از ابعاد این معضل دوران کرونا و دیگری تحولات تکنولوژیکی است. هم در زمینه روش ها و روش های ارائه محتوا و هم در زمینه مهارت ها، شایستگی ها و قابلیت هایی که دانش آموزان برای زندگی در شرایط مدرن به آن نیاز دارند، باید در مسیر تغییر و اصلاح حرکت کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش تلفیقی را برای مقابله با رونق مدرن پساکرونا برنامه‌ریزی کرده است، اظهار داشت: سیاست دیگر استفاده از ظرفیت‌های بیرونی از جمله معلمان مجرب و کارشناسان کتب درسی است.

لطیفی درباره تغییرات کتب درسی از مهر 1402 اظهار کرد: حدود 200 عنوان کتاب درسی مهر 1401 دچار تغییرات جزئی و تعداد کمی از کل تغییرات شده است، 23 عنوان در رشته فنی و حرفه ای تکمیل نشده و در مجموع 13 تغییر داشته ایم. .

وی خاطرنشان کرد: طرح بهسازی کتب درسی را از سال 1402 آغاز کردیم و در سه حوزه بهبود فعالیت های یادگیری کتب درسی، غنی سازی و توسعه ابعاد زیبایی شناختی و هنری متمرکز هستیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه اگر تغییری منجر به ساختار مشابه کتاب درسی شود از آن اجتناب می کنیم، خاطرنشان کرد: تکالیف و تمرینات در برخی از کتاب های درسی باید مسئله محور و کاربردی تر باشد و برخی فعالیت ها و تکالیف باید نظارت شود با توجه به حل مشکل و رویکردهای فرهنگی، بازسازی و بهبود می یابد. برخی از کتاب های سال 1402 بدون تغییر برای چاپ ارسال شده و برخی از آنها که تغییر خواهند کرد در دست بررسی است همچنین در برخی از فصول کتاب مطالعات جمعی نکاتی در مورد سواد رسانه ای و مقداری کتاب اضافه شده است. عناوینی مانند کار و فناوری در حال تغییر هستند.

لطیفی ادامه داد: اگر بخواهیم نظام آموزشی را به گونه ای راه اندازی کنیم که مطالبات متناسب با زمان آموزش باشد و به توانمندی های مورد نیاز دانش آموزان توجه شود، باید تغییراتی در کتب درسی و در طرح ارتقای الزامات ایجاد شود. در مورد فضای مجازی و راهنمایی تحصیلی در کتب درسی آن را در نظر خواهیم گرفت. اکنون مشکل افزایش و کاهش نیست، بلکه مشکل به روز رسانی و بهبود کتب درسی متناسب با تغییرات و نیازهای دانش آموزان است.

لطیفی درباره دانش بیهوده خاطرنشان کرد: بعد از جلسات رهبر انقلاب گروه ها را فعال کردیم تا بدانیم چه اقداماتی انجام خواهیم داد و بخشی از طرح اصلاح کتاب های درسی به همین موضوع مربوط می شود، بخشی از احساس جامعه نسبت به بی اثر بودن. کتاب های درسی عادانه دانش اموز و عرض المزید است.

مراقب نباشید، برخی از تغییرات لینک شده و پین شده است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه برخی اقدامات دیگر در راستای علم مفید در چارچوب فعلی کتاب های درسی امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: تغییر محتوای آموزشی در برخی کتاب ها سطحی خواهد بود و اگر بخواهیم ما به سمت محتوای مفید می رویم، نیازمند تحول در کتاب های درسی هستیم که نیازمند طراحی برنامه درسی است، به همین دلیل در حال حاضر در حال طراحی و برنامه ریزی برای تغییر ساختار اولیه کتاب های درسی هستیم، اکنون کتاب های مفیدی مانند تفکر و سبک زندگی داریم. اما در اجرای آنها چالش هایی وجود دارد، جدیت وجود دارد، در این زمینه توانایی معلم در کوتاه مدت به ما کمک می کند.

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما