mahyachatbanner

کارمند سابق فاکس به دلیل معاملات پخش فوتبال به رشوه محکوم شد

پس از شنیدن هفت هفته شهادت غیرقابل نفوذ درباره قراردادهای تلویزیونی، قوانین اخلاقی و تفسیر عبارات اسپانیایی در ایمیل‌های ارسال شده بیش از ده سال پیش، یک هیئت منصفه فدرال در بروکلین روز پنجشنبه یک کارمند سابق فاکس و یک شرکت بازاریابی ورزشی آرژانتینی را محکوم کرد. پرداخت رشوه در ازای قراردادهای پرسود پخش فوتبال.

دادستان ها گفتند که هرنان لوپز، که تا سال 2016 برای واحدی از فاکس قرن بیست و یکم کار می کرد، در یک طرح پیچیده برای پرداخت سالانه میلیون ها دلار به صورت مخفیانه به روسای فدراسیون های ملی به منظور تامین امنیت شرکت کرده است. حقوق کوپا لیبرتادورس و کوپا سودامریکانا، مسابقات فوتبال آمریکای جنوبی که به طور گسترده مشاهده می شود. Full Play Group، شرکت بازاریابی، متهم به فساد مشابه اما بسیار گسترده تر بود. دادستان ها گفتند که او برای حق مسابقات مقدماتی جام جهانی، مسابقات نمایشگاهی، مسابقات کوپا آمه ریکا و کوپا لیبرتادورس رشوه پرداخت کرده است.

دولت همچنین استدلال کرد که لوپز از “وفاداری تضمین شده از طریق پرداخت رشوه” برای محافظت از اطلاعات داخلی استفاده کرده است که به فاکس کمک کرد تا ESPN را در تلاش خود برای دریافت حق پخش ایالات متحده برای مسابقات جام جهانی مردان در سال 2018 و 2022 شکست دهد – یک نظریه فاکس. به شدت تکذیب کرده است. فاکس هرگز متهم به هیچ تخلفی نشد.

لوپز که دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و آرژانتینی است، در یک فقره توطئه پولشویی و یک فقره توطئه کلاهبرداری با سیم مجرم شناخته شد و با تا 40 سال زندان مواجه است. Full Play به شش فقره کلاهبرداری و پولشویی محکوم شد و به عنوان یک شرکت ممکن است با مجازات های مالی روبرو شود.

متهم سوم، کارلوس مارتینز، که زیر نظر لوپز در فاکس کار می کرد، به اتهام توطئه کلاهبرداری با سیم و توطئه پولشویی تبرئه شد.

این محکومیت ها همان چیزی است که بریون اس پیس، وکیل ایالات متحده در ناحیه شرقی نیویورک، در تحقیقات گسترده وزارت دادگستری درباره فساد در فوتبال بین المللی، “پیروزی چشمگیر” نامید.

پس از آغاز تحقیقات محرمانه در سال 2010، این پرونده در ماه مه 2015 هنگامی که دستگیری های هیجان انگیز پیش از سحر در زوریخ انجام شد، شهری که فیفا، نهاد حاکم بر فوتبال جهان، آن را خانه می نامد، در معرض دید عموم قرار گرفت. از آن زمان تاکنون، بیش از دوجین فرد و نهاد به طور داوطلبانه به اتهامات مختلف، از جمله سرقت مسلحانه و کلاهبرداری با سیم، اعتراف کرده اند. و در سال 2017، هیئت منصفه فدرال دیگری دو مقام فوتبال از پاراگوئه و برزیل را به توطئه کلاهبرداری از طریق سیم و سایر اتهامات محکوم کرد.

دادستان ها لوپز، مارتینز و فول پلی را در مارس 2020 متهم کردند و نشان داد که پرونده طولانی مدت – که فیفا را تا حد زیادی تکان داد و منجر به تزلزل چندین نسل از رهبری در صفوف آن شد – هنوز پابرجاست.

صلح در بیانیه ای پس از صدور حکم گفت: “متهمان با رشوه دادن به مقامات فوتبال فریب خوردند تا در جهت منافع حریصانه خود عمل کنند و نه برای بهترین منافع ورزش.” قاضی پاملا کی. چن درخواست دادستان ها مبنی بر اینکه لوپز فوراً در بازداشت قرار گیرد را رد کرد و در عوض او را با محدودیت های شدیدتر وثیقه آزاد کرد. تاریخ صدور حکم تعیین نشده است.

جان گلیسون، وکیل لوپز، در بیانیه ای گفت که “ما آشکارا از رای هیئت منصفه ناامید هستیم.”

وی ادامه داد: این رسیدگی ها دارای اشتباهات حقوقی و واقعی بوده است و ما مشتاقانه منتظر هستیم تا موکل خود را در دادگاه تجدید نظر احراز کنیم. لوپز که در اوایل سال 2016 فاکس را ترک کرد، شرکت پادکست Wondery را تأسیس کرد که در سال 2020 در معامله ای به آمازون فروخته شد که ارزش شرکت را 300 میلیون دلار گزارش کرد.

کارلوس اورتیز، وکیل فول پلی، از اظهار نظر خودداری کرد. این شرکت توسط یک پدر و پسر آرژانتینی به نام های هوگو و ماریانو جینکیس تأسیس شد که در سال 2015 متهم شدند اما مسترد نشدند. وکیل هوگو جینکیس گفت که او نمی تواند فوراً در مورد این خبر اظهار نظر کند.

استیون مک کول، وکیل اصلی مارتینز، در تماسی کوتاه پس از صدور حکم گفت: ما از خدمات هیئت منصفه بسیار سپاسگزاریم. کارلوس امروز عدالت را دریافت کرد و زمان زیادی در پیش بود.

حکم روز پنجشنبه در چهارمین روز بحث و تبادل نظر پس از یک دادگاه پیچیده و کند صادر شد. به اعضای هیئت منصفه مجموعه‌ای از قراردادها، صفحات گسترده مالی و صورت‌های حواله بانکی و همچنین شاهدان متخصصی ارائه شد که در مورد اینکه آیا یک عبارت خاص به معنای «کمتر به او پرداخت کنید» یا «کمتر پرداخت کنید» بحث کردند.

در یک نقطه، در اوایل محاکمه، قاضی چن، دادستان اصلی، کیتلین تی فارل، را به خاطر خواندن کامل ایمیل‌های مربوط به مسائل شرکت در پرونده رسمی، هشدار داد و هشدار داد که او در خطر از دست دادن توجه هیئت منصفه است.

و مانند اولین محاکمه در این پرونده، دولت به طور خاص به یک شاهد تک ستاره تکیه کرد: الخاندرو بورزاکو، مدیر اجرایی سابق شرکت بازاریابی ورزشی و تولید تلویزیونی آرژانتینی تورنئوس، که در سال 2015 در این پرونده اعتراف کرد و به جرم خود محکوم شد. از آن زمان با دولت آمریکا همکاری می کند.

در طی 11 روز شهادت، او با جزییات پرزحمت و بعضاً تحقیرآمیز مجموعه‌ای از شرکت‌های پوسته‌ای و قراردادهای ساختگی را که برای پرداخت رشوه به مقامات فوتبال از طریق سرمایه‌گذاری مشترک تحت مالکیت تورنئوس و فاکس قرن 21 استفاده شده بود، توصیف کرد. اگرچه او شخصاً این پرداخت ها را ترتیب داد، اما برزاکو گفت که لوپز و مارتینز را در مورد وجود آنها مطلع کرده و گفته است که هیچ یک از مدیران کاری برای جلوگیری از آنها انجام نداده اند.

Burzaco همچنین جزئیات استفاده از رابطه ای را که از طریق رشوه به خولیو گروندونا – معاون فیفا و رئیس قدیمی اتحادیه فوتبال آرژانتین درگذشت – برای به دست آوردن اطلاعات داخلی که به فاکس کمک کرد تا حقوق انگلیسی زبان ایالات متحده را در سال های 2018 و 2022 به دست آورد، استفاده کند. جام جهانی. ESPN مدت‌ها بود که آن ملک مورد علاقه را در اختیار داشت.

اگرچه قرار بود مناقصه کورکورانه باشد، اما بورزاکو گفت که در اواخر سال 2011 از گروندونا به درخواست لوپز کمک خواسته است. بورزاکو شهادت داد که گروندونا به من گفته بود “اگر فاکس 400 میلیون دلار بگذارد، آنها آن را به فاکس اعطا خواهند کرد – به دوستان خود بگویید.” فاکس در نهایت 425 میلیون دلار پرداخت کرد و چندین سال بعد حقوق جام جهانی 2026 را که قرار بود در ایالات متحده، کانادا و مکزیک برگزار شود، به دست آورد.

به دلیل زوزه های اعتراض وکلای مدافع، دادستان ها با جان اسکیپر، رئیس سابق ESPN تماس گرفتند تا در مورد این حادثه شهادت دهد. او گفت: «من ناامید شدم. “در واقع من عصبانی بودم.”

در بیانیه ای پس از حکم، سخنگوی فاکس گفت: “این پرونده شامل شرکت فاکس نمی شود و مشخص شد که هیچ ارتباطی با پیشنهادهای موفق جام جهانی فاکس وجود ندارد.” این شرکت در گذشته خاطرنشان کرده بود که واحدی که لوپز و مارتینز در آن کار می‌کردند، کانال‌های بین‌المللی فاکس، در سال 2019 منحل شد و این بخش دیگری به نام Fox Sports بود که مسئول مذاکره برای این حقوق بود.

اگرچه لوپز و مارتینز هر دو بی گناه خود را حفظ کردند و ادعا کردند که هرگز از پرداخت رشوه مطلع نبودند، Full Play روشی کاملاً متفاوت داشت. وکلای آن به آسانی اعتراف کردند که این شرکت به طور منظم به مقامات فوتبال آمریکای لاتین پرداخت کرده است، اما ادعا کردند که این پرداخت ها رشوه نبوده، بلکه صرفاً روش استاندارد تجارت در مورد فوتبال آمریکای جنوبی بوده است.

اورتیز، وکیل فول پلی، اواخر هفته گذشته در سخنرانی پایانی خود گفت: “می توانید به آن نگاه کنید و بگویید، هی، آیا من از نظر اخلاقی این را دوست دارم؟ آیا به نظر من این مناسب است؟ اما وی افزود: «همه این مدیران و افسران به گونه‌ای عمل کردند و رفتار و رفتار خود را به گونه‌ای انجام دادند که پیامی واضح و قوی مبنی بر اینکه دریافت‌های پرداخت‌های آنها کاملاً خوب است، ارسال می‌کرد.

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما