اینترنت در کشور عمدتـا برای سرگرمی و بـازی استفـاده می شود و کمتر به-عنوان یک ابزار کارآمد برای داد و ستد و ارتقای آگاهی های لازم در حوزه های مختلف خصوصا تجارت به کار می رود و از طرفی درصد بالایی از جامعه هنوز نحوه کار با رایانه را نمی دانند. آموزش مصرف کنندگان در زمینه فرصت ها و مزایای تجارت الکترونیک و نحوه استفاده از اینترنت و رایانه یک شرط اساسی برای ایجاد تقاضا برای فناوری های جدید و تجارت الکترونیک است. آموزش نیروی انسانی با مهارت بالا در بخش های تجارت الکترونیکی، یکی از ضروریات تجارت الکترونیک محسوب می-شود. در جامعه ایران هنوز فرهنگ خرید نقدی بسیار پسندیده تر و از لحـاظ روحـی و روانی مقبول تر از فرهنگ استفـاده از کارت-های اعتباری و خرید و فروش به وسیله اینترنت است. البته خوشبختانه حس راحت طلبی انسان ها به تدریج فرهنگ خرید و فروش و تجارت الکترونیکی را رایج خواهد نمود؛ عدم فرهنگ سازی مناسب توسط دستگاه های زیربط در جامعه در جهت توسعه آگاهی عمومی از مباحث فناوری اطلاعات مانع جدی در این مسیر محسوب می شود. تجارت الکترونیک شامل خرید و فروش، بازاریابی و خدمت رسانی برای محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق اینترنت و سایر شبکه ها است.
تحريم هاي اقتصادي نيز ضربه هاي زيادي بر سر توسعه زيرساختهاي تجارت الكترونيك وارد آورده است كه از آن جمله مي تواند به محدويت و يا محروميت استفاده از كارتهاي اعتباري بين المللي مانند Mastercard، Visa Card و … تا زماني كه به «وقت» به عنوان يك مقوله بي ارزش در جامعه كنوني ايران نگاه مي شود، ناگزير پديده هايي نيز كه اندكي و يا بسياري باعث صرفه جويي در زمان مي شود، ناديده شمرده مي شوند. در کشورهای توسعه یافته در طی سالهای اخیر به فراوانی انجام پذیرفته اما با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است، متاسفانه توجه چندانی به این مقوله به صورت پژوهشی علمی در داخل کشور ایران انجام نپذیرفته است.
اين آموزش ها مي تواند در قالب آموزش هاي دوره اي از طريق واحد آموزش سايت ، از طريق پست الکترونيک و يا چند رسانه اي ها صورت پذيرد. شما مي توانيد همراه کالاي ارسال شده براي مشتري يک لوح فشرده آموزشي تهيه کنيد و به او امکان دهيد که با استفاده از آن با کارکردهاي کالاي شما آشنا شود و در صورت لزوم به صورت مستقيم به سايت شما وصل شود. مديران بايد در زمينه هاي کاربردي، آموزش هاي لازم را براي مشتريان و مخاطبان خود تامين کنند و از طرق مختلف در اختيار کاربران قرار دهند. کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازرگانی بین الملل، موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند واحد تهران، ایران.
امروزه خرید اینترنتی و استفاده از خدمات مختلف به صورت اینترنتی به جز جداییناپذیر زندگی افراد تبدیل شده است. این تغییر از مناطق و روستاهای دور افتاده و محروم تا شهرهای پیشرفته و مدرن را شامل میشود که میزان و اندازه آن دارای تفاوت است. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت حجم کل گردش مالی تجارت الکترونیکی کشور در سال ۹۸ را بیش از ۴۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران آمار جدیدی را منتشر و اعلام کرده است که بیش از 73 درصد از کل جمعیت ایران در سال 97 به اینترنت دسترسی دارند.
امروزه حضور در بازارهای جهانی به کمک شیوه های موفق و کارآمد که خود، نمایی از توانمندی اقتصادی کشورها را به تصویر می کشد، از جمله ضرورت های تطبیق با نظام بین المللی کنونی به لحاظ پیشرفت هـای حاصـله در عرصه های اقتصادی و صنعتی آن است. اینترنت عرصه ی نوینی را برای نشر، تبادل و ارائه اطلاعات، فراروی بشر قرار داده است که از بسیاری جهات یک انقلاب عمیق محسوب می شود. انقلاب بدان مفهوم که به تدریج بنیادهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تکنولوژیکی جوامع را دگرگون می کند.
تجارت الکترونیک از نگاه مزایایی مانند راحتی، وجود طیف وسیعی از گزینههای مختلف، صرفهجویی در زمان، امکان ارائه کوپنها و تخفیفهای خاص و … دارد که بر معایب احتمالی مانند تاخیر در دریافت کالا، مشکلات اینترنتی و … غلبه دارد. همچنین در این رویداد که در سالن همایشهای سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، از برترین کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال تقدیر شد. این تقدیرنامه بر اساس اطلاعات گردشهای مالی، اطلاعات ثبتشده از پاسخگویی به مشتریان و برخی ویژگیهای دیگر به این کسبوکارها اهدا شد.
انتظار میرود که در سال ۲۰۲۴، حجم فروش تجارت الکترونیکی جهانی به بیش از ۷ تریلیون دلار برسد، که نشاندهنده رشد چشمگیر این صنعت است. این رشد به دلیل گسترش استفاده از اینترنت در سطح جهانی، افزایش تبلیغات آنلاین، و نوآوریهای فناورانه در زمینه تجارت الکترونیک رخ داده است. به مناسبت روز ملی تجارت الکترونیکی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی رویداد سالانه خود را برگزار کرد. در این رویداد گزارشی هم از عملکرد ششماهه اول سال 1402 مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارائه شد.
یکی از ویژگی های مهم استفاده از این فناوری، روان سازی روش های فعالیت و در نتیجه کاهش هزینه ها است. بدون تردید، بهره گیری خردمندانه از فناوری تجارت الکترونیک می تواند ما را در بهبود کارایی تجاری و حضور فعال تر در عرصه تجارت جهانی یاری داده و به تقویت جایگاه کشور در بازارهای منطقه ای و جهانی کمک کند. در این مقاله ضمن مروری بر مفهوم تجارت الکترونیک، سعی شده است با شناسایی موانع رشد و توسعه این مفاهیم در ایران، راهی برای شناخت راه کارهای مناسب جهت بهبود روند توسعه این پدیده نوپا در کشور گشوده شود. در این مقاله مجالی فراهم شد تا به مفاهیم کسب و کار الکترونیک، تجارت الکترونیک، چالش ها و فرصت های موجود در راه تحقق آنها و همچنین تجارب برخی از کشورهای موفق در این زمینه پرداخته شود. کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک از نمودهای عینی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه اقتصاد هستند.