mahyachatbanner

عفونت کووید-19 خطرات قلبی عروقی را در بزرگسالان جوان افزایش می دهد: مطالعه | سلامت نیوز

بر اساس مطالعه ای که توسط یک تیم بین المللی از محققان انجام شد، حتی موارد خفیف کووید-19 باعث افزایش سفتی شریان در بزرگسالان جوان شد و اثرات مضر طولانی مدت بر سلامت قلب و عروق را افزایش داد. سفتی شریان یک نشانگر مرتبط با پیری و عملکرد شریان های ما است. همچنین به کاهش توانایی عروق برای انبساط و انقباض در پاسخ به تغییرات فشار خون اشاره دارد و با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

این مطالعه که در مجله پزشکی بالینی منتشر شد، نشان داد که سن و زمان ابتلا به کووید با افزایش پیری شریان‌ها مرتبط است. محققان دریافتند در میان افرادی که مبتلا به کووید خفیف تشخیص داده شده اند، دو تا سه ماه پس از عفونت، عملکرد عروق و قلب و عروق مرکزی تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته است. عوارض جانبی شامل شریان‌های سفت‌تر و ناکارآمدتر است که می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی شود.

“ما از مشاهده چنین کاهشی در سلامت عروق شگفت زده شدیم که با گذشت زمان از زمان عفونت کووید-19 حتی بدتر شد. معمولاً انتظار دارید که التهاب با گذشت زمان پس از عفونت کاهش یابد و همه عملکردهای فیزیولوژیکی به حالت اولیه برگردند. دکتر ماریا پریسیو از دانشگاه پورتسموث در بریتانیا گفت: سطح نرمال یا سالم.

همچنین بخوانید: گرما را شکست دهید: 5 میوه که باید برای هیدراته نگه داشتن خود در تابستان امسال داشته باشید

او افزود: «ما فقط می‌توانیم بدون بررسی بیشتر در مورد علت این پدیده حدس بزنیم، اما شواهد در حال ظهور نشان می‌دهند که کووید-19 باعث ایجاد فرآیند خودایمنی می‌شود که منجر به وخامت عروق می‌شود.»

در حالی که کووید-19 با نوعی نارسایی حاد قلبی و اختلال عملکرد عروقی مرتبط است، پیامدهای درازمدت این بیماری بر سلامت عروق هنوز نیاز به بررسی دارد.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه بین اکتبر 2019 و آوریل 2022 تحت نظر قرار گرفتند. سفتی شریان در گروهی از داوطلبان سالم قبل از همه‌گیری اندازه‌گیری شد. این افراد پس از یک دوره کووید خفیف برای انجام همان اندازه گیری ها دوباره فراخوانده شدند.

اکثر آنها جوان، کمتر از 40 سال و سالم بودند. فقط 9 درصد از گروه فشار خون بالا داشتند و هیچکدام کلسترول بالا نداشتند. دو نفر دیابتی بودند و 78 درصد سیگار نمی کشیدند. این گروه همچنین تقریباً بین مردان (56 درصد) و زنان (44 درصد) تقسیم شده بود.

پروفسور آنا جرونچیچ، نویسنده ارشد این مقاله از دانشگاه می گوید: «با توجه به تعداد افراد آلوده به کووید-19 در سراسر جهان، این واقعیت که عفونت می تواند اثرات مضری بر سلامت قلب و عروق در جوانانی که به شکل خفیف این بیماری مبتلا هستند، داشته باشد، نیاز به نظارت دقیق دارد. تقسیم در کرواسی

جرونچیچ گفت: «این سوال باقی می ماند که آیا این اثر مضر برگشت ناپذیر یا دائمی است و اگر نه، تا چه مدت طول می کشد.

به گفته محققان، این مطالعه اگرچه کوچک است، اما از پیش‌بینی فیزیولوژیست‌های عروقی حمایت می‌کند که عفونت‌های Covid-19 منجر به افزایش بیماری‌های قلبی عروقی در آینده خواهد شد.

با این حال، آنها تحقیقات بیشتری را برای تقویت درک علل و عوامل مؤثر توصیه کردند.

window.addEventListener(‘scroll’, (event) => {
var script = document.createElement(‘script’);
script.src=”https://connect.facebook.net/en_GB/sdk.js#xfbml=1&version=v5.0&appId=2512656768957663&autoLogAppEvents=1″;
document.body.appendChild(script);
}, { once: true });window.addEventListener(‘scroll’, (event) => {
var script = document.createElement(‘script’);
script.src=”https://connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v10.0&appId=1911135012435337&autoLogAppEvents=1″;
document.body.appendChild(script);
}, { once: true });

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما