mahyachatbanner

جیمز بی زاگل، قاضی ایالات متحده که فرماندار ایلینوی را به زندان انداخت، در 82 سالگی درگذشت

جیمز بی. زاگل، که به عنوان قاضی فدرال، فرماندار سابق ایلینوی را محکوم کرد. راد آر. بلاگویویچ به اتهام فساد به 14 سال زندان سنگین محکوم شد و قبلاً به محاکمه ریچارد اسپک در قتل هولناک هشت دانشجوی پرستار شیکاگو کمک کرد، قتلی که ملت را شوکه کرد، در 15 ژوئیه در خانه خود در شیکاگو درگذشت. او 82 سال داشت.

مرگ او بر اثر نارسایی قلبی پس از یک بیماری طولانی، توسط ربکا آر. پالمایر، قاضی رئیس دادگاه منطقه ای ایالات متحده در ناحیه شمالی ایلینوی اعلام شد. قاضی زاگل که توسط رئیس جمهور رونالد ریگان منصوب شده بود، از سال 1987 در آن دادگاه خدمت کرده بود. او در سال 2016 مقام ارشد را به عهده گرفت.

قاضی زاگل به طور گسترده ای به عنوان یک مرد خردمند و شوخ رنسانس شناخته می شد که برای نوشتن یک رمان قابلمه وقت پیدا کرد و او نه تنها به عنوان قاضی خدمت کرد، بلکه در فیلم هیجان انگیز “جعبه موسیقی” در سال 1989 نقشی را ایفا کرد. یکی از همکاران دادگاه منطقه ای، قاضی مانیش شاه، در ایمیلی خاطرنشان کرد که قاضی زاگل “می تواند با جذابیتی آسان از لودویگ ویتگنشتاین و گروچو مارکس نقل قول کند.”

به عنوان یک قاضی، او توجه گسترده ای را به ریاست محاکمه فرماندار سابق بلاگویویچ جلب کرد.

پس از اینکه هیئت منصفه در سال 2010 به همه اتهامات به جز یک مورد در دادگاه قبلی به بن بست رسید، آقای. بلاگویویچ که استیضاح و از سمت خود برکنار شده بود، در یک محاکمه مجدد در سال 2011 به 18 فقره اتهام محکوم شد. او به دلیل استفاده از قدرت خود و گروهی از نزدیکان خود از طریق مشارکت در مبارزات انتخاباتی و سایر منافع شخصی در ازای حمایت از متحدان در سیاست‌های مربوط به بیمارستان‌ها و یک میدان مسابقه به فساد متهم شد.

پرونده دادستانی بر این ادعا متمرکز بود که آقای. بلاگویویچ سعی کرده بود کرسی سنای ایالات متحده از ایلینوی را که توسط باراک اوباما تخلیه شده بود، به فروش برساند. انتخاب اوباما به ریاست جمهوری در سال 2008.

از نظر فنی، جنایاتی که فرماندار برای آن محکوم شد می توانست به حبس ابد منتهی شود، اما حکم 14 ساله قاضی زاگل، اگرچه برای بسیاری تعجب برانگیز بود، در واقع فقط کمتر از آنچه دادستان ها درخواست کرده بودند بود.

این حکم به عنوان پیامی برای رای دهندگان و سیاستمداران ایلینویز تلقی می شد که چندین دهه فساد را تحمل کرده بودند.

قاضی زاگل قبل از صدور حکم گفت: «ضرر در اینجا با ارزش دارایی یا پول سنجیده نمی شود. آسیب از بین رفتن اعتماد عمومی به دولت است.

پس از سال ها اعلام بی گناهی، آقای. بلاگویویچ از خانواده خود و رای دهندگان خود در ایلینوی عذرخواهی کرد.

گفت: من استاندار بودم و باید بهتر می دانستم.

او در سال 2020 پس از اینکه دونالد جی ترامپ، رئیس جمهور آمریکا حکم خود را تخفیف داد، از زندان آزاد شد.

در میان صدها پرونده، قاضی زاگل ریاست دادگاه موسوم به «عملیات اسرار خانواده» را بر عهده داشت که در سال 2007 با محکومیت پنج تن از اعضای ارشد یک سازمان اوباش به نام «سازمان شیکاگو» به اتهام توطئه شامل بیش از ده ها قتل به پایان رسید. قاضی زاگل یکی از متهمان، فرانک کالابرز پدر 71 ساله، که به فرانکی بریز معروف بود، به دلیل آنچه که قاضی آن را اعمال “ناگفتنی” توصیف کرد، به حبس ابد محکوم کرد.

جیمز بلاک زاگل در 4 مارس 1941 در شیکاگو به دنیا آمد. پدرش ساموئل، یک مهاجر یهودی از لهستان بود که یک فروشگاه مبلمان داشت. مادرش اتل (ساموئلز) زاگل بود.

او در سال 1962 مدرک لیسانس و فوق لیسانس فلسفه را از دانشگاه شیکاگو و مدرک حقوق را از دانشکده حقوق هاروارد در سال 1965 گرفت.

قاضی زاگل به عنوان دستیار وکیل ایالتی در شهرستان کوک، ایالت ایالت، از سال 1965 تا 1969، بخشی از تیمی بود که ریچارد اسپک را که در سال 1967 مجرم شناخته شد و در قتل پرستاران دانشجو به اعدام محکوم شد، تحت تعقیب قرار داد. او به خانه شهری آنها در شیکاگو نفوذ کرده بود، آنها را با نوارهایی از ملحفه بسته بود و آنها را یکی یکی به اتاق های دیگر برده بود، جایی که به یکی از زنان تجاوز کرد و همه آنها را خفه کرد یا با چاقو – یا هر دو – را خفه کرد. او در سال 1991 در 49 سالگی در زندان درگذشت.

پرونده اسپک به شهرت قاضی زاگل به عنوان متخصص در علوم پزشکی قانونی، روانشناسی و آشتی دکترین قانون اساسی و آیین دادرسی کیفری کمک کرد.

در انتصابش به سمت نیمکت فدرال، او مدیر پلیس ایالتی ایلینویز بود که از سال 1980 تا 1987 خدمت کرد. او در سال 1979 مدیر بخش درآمد ایالت بود. او از سال 2008 تا 2015 در دادگاه نظارت اطلاعات خارجی حضور داشت.

او و همسر اولش، پم زکمن، یک خبرنگار تحقیقی، در سال 1975 از هم جدا شدند. از او همسر 44 ساله اش، مارگارت ماکسول زاگل، وکیل معروف به پگی به یادگار مانده است.

قاضی زاگل اولین طعم هالیوود را – با نام هنری جی اس بلاک – در “جعبه موسیقی” به کارگردانی کوستا-گاوراس و با بازی جسیکا لانژ تجربه کرد. قاضی زاگل نقش حقوقدانی را ایفا کرد که ریاست جلسه رسیدگی به لغو تابعیت آمریکایی مردی متهم به جنایات جنگی در مجارستان در طول جنگ جهانی دوم را بر عهده داشت.

او دوباره با نام جی اس بلاک در فیلم “قتل” (1991) دیوید مامت نقش پسر غمگین یک قربانی قتل را بازی کرد.

در سال 2002، قاضی زاگل رمان «پول برای سوزاندن» را منتشر کرد که درباره یک قاضی فدرال است که دزدی جسورانه از بانک فدرال رزرو شیکاگو را سرهم می کند. Kirkus Reviews آن را “یک تور دو نیروی ماهرانه و با ظرافت نوشته شده است.”

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما