تسلا روز دوشنبه قیمت خودروهای خود را در چین کاهش داد که نشانه ای از تشدید رقابت در بزرگترین بازار خودروی جهان بود که باعث افت سهام این شرکت شد.
وبسایت چینی تسلا خودروی سدان مدل 3 را در روز دوشنبه با قیمت پایه 265900 رنمینبی یا 36600 دلار با احتساب یارانههای دولتی با 5 درصد کاهش عرضه کرد. خودروی اسپرت مدل Y با قیمت 288900 رنمینبی، کاهش 9 درصدی، تبلیغ شد.
سهام تسلا بیش از 6 درصد سقوط کرد قبل از اینکه کمی بهبود یابد زیرا کاهش قیمت این نگرانی را در بین سرمایه گذاران تقویت کرد که سودآوری شرکت و تسلط بر بازار خودروهای الکتریکی به دلیل کاهش رشد اقتصادی و افزایش رقابت تهدید شده است. تا همین اواخر، تقاضای شدید برای خودروهای تسلا به این شرکت اجازه می داد که قیمت ها را به طور مکرر افزایش دهد.
در چین، تسلا با رقابت شرکتهای داخلی مانند BYD، SAIC Motor و Nio مواجه است که با خودروهای برقی مقرونبهصرفهتر وارد بازار اروپا میشوند. دولت چین سازندگان خودروهای برقی و باتریهای خود را ارتقا داده است و تغییر فناوری را فرصتی برای ورود به بازار جهانی و به چالش کشیدن خودروسازان ژاپنی، آلمانی، کرهای و آمریکایی میداند.
اگرچه چین بزرگترین بازار خودروی جهان را دارد، خودروسازان چینی بازیگران کوچکی در بقیه جهان هستند. سرمایه گذاران به دقت عملکرد تسلا را در چین زیر نظر دارند زیرا این کشور پتانسیل رشد بسیار بیشتری نسبت به اروپا یا ایالات متحده دارد.
سهام تسلا از روز چهارشنبه، زمانی که شرکت ارقام سود سه ماهه سوم را گزارش کرد که وال استریت را ناامید کرد، 12 درصد کاهش یافته است. اگرچه درآمد آن در سه ماهه سوم نسبت به سال قبل دو برابر شد و به 3.3 میلیارد دلار رسید، سرمایه گذاران انتظار بیشتری داشتند.
سرمایه گذاران نگران مشکلاتی هستند که تسلا با افزایش تولید در کارخانه های جدید نزدیک آستین، تگزاس و برلین مواجه شده است. تسلا هفته گذشته به سرمایه گذاران گفت: “رمپ های کارخانه زمان بر است.”
سهام تسلا نیز تحت فشار است زیرا معامله گران به طور گسترده انتظار دارند که مدیر اجرایی این شرکت، ایلان ماسک، باید سهام بیشتری را بفروشد تا بتواند پول مورد نیاز خود را برای پایان خرید توییتر تا روز جمعه به دست آورد.
برای خریداران خودرو، کاهش قیمت تسلا در چین می تواند خبر خوبی باشد. یافتن مدلهای برقی محبوب مانند فورد Mach-E، هیوندای آیونیک 5 یا فولکس واگن ID.4 دشوار بوده است و گزارشهایی از دلالان وجود دارد که هزاران دلار بیشتر از قیمتهای خردهفروشی پیشنهاد شده توسط سازندگان مطالبه میکنند.
بازار ممکن است در حال تغییر باشد زیرا خودروسازان خودروهای بیشتری تولید می کنند زیرا مشکلات زنجیره تامین کمتری دارند و افزایش نرخ بهره با افزایش شدید پرداخت های ماهانه خودرو، تقاضا را کاهش می دهد.
زمان انتظار برای تسلاس قبلاً کاهش یافته است، تا حدی به این دلیل که این شرکت توانست تولید خود را در کارخانه خود در شانگهای افزایش دهد، کارخانهای که با کاهش سرعت مربوط به قرنطینههای همهگیر آسیب دیده بود.
وبسایت چینی تسلا به خریداران احتمالی میگوید که میتوانند مدل Y را در عرض یک هفته دریافت کنند. وب سایت ایالات متحده به خریداران می گوید که می توانند مدل 3 را در اوایل این ماه دریافت کنند. پیش از این، خریداران تسلا باید چندین ماه صبر می کردند.