ابسیدین کلیف: انبار ابزار بشریت در 11500 سال گذشته

پارک ملی یلوستون، ویو. – در نزدیکی ورودی شمالی، کوهی با ابهت شیشه ای سیاه در برابر آسمان آبی قد علم کرده است.

این توده تیره و گاه نیمه شفاف که بیش از پنج مایل مربع وسعت دارد، از جریان گدازه ریولیتی که از اتاقک ماگمایی یلوستون کالدرا در زیر پارک تراوش می کرد، تشکیل شد و در حدود 180000 سال پیش در سرمای شدید یک حداکثر یخبندان به سرعت سرد شد. .

به گفته داگلاس اچ. مک دونالد، استاد مردم شناسی در دانشگاه مونتانا و نویسنده کتاب «قبل از یلوستون: قبل از یلوستون، کوه یلوستون که به عنوان صخره ابسیدین شناخته می شود، یکی از ذخایر با کیفیت ترین ماده طبیعی روی زمین است. باستان شناسی بومی آمریکا در پارک ملی.

ابسیدین یکی از ارزشمندترین سنگ های ابزار در جهان است و این رسوب خاص با ضخامت نزدیک به 100 فوت، به دلیل استفاده مداوم از آن توسط مردم بومی از آخرین عصر یخبندان، استثنایی است. در طول 11500 سال گذشته یا بیشتر، این سنگ به چاقوهای مرگبار، نوک نیزه های تیز تیغ، دارت برای اطلس یا نیزه پرتاب کننده و نوک پیکان تبدیل شده است.

این صخره از نظر ملی اهمیت دارد زیرا گروه‌های بومی آمریکایی از سراسر کشور از آن بازدید می‌کردند و سنگ را جمع‌آوری می‌کردند و برای آن تجارت می‌کردند. مک دونالد گفت.

برای محققان امروزی، ستون‌های ابسیدین یلوستون به کشف سفر و مهاجرت مردم هزاران سال پیش کمک کرده است. فناوری فلورسانس اشعه ایکس برای شناسایی اثر انگشت منحصر به فرد ژئوشیمیایی هر ذخایر جداگانه ابسیدین استفاده شده است، و منشاء مصنوعات یافت شده در جاهای دیگر را مشخص می کند. ابسیدین از اینجا در سراسر این قاره یافت شده است.

اثر انگشت برای با ارزش ترین سنگ ابزار در فرهنگ های دیرینه هند، این زمینه را متحول کرد. دریچه ای به گذشته فراهم می کند، جریانی در فضا و زمان در طول هزاران و در برخی مکان ها میلیون ها سال. این ارتباطات ناشناخته و غیرقابل تصور را باز می کند و درک مهاجرت، شبکه سازی و تجارت در جمعیت های سراسر جهان را عمیق تر می کند.

الیزابت آ. هورتون، باستان شناس یلوستون، در حالی که چاقوهای ابسیدین و نیزه های بایگانی پارک را به نمایش می گذارد، گفت: «ما می توانیم بفهمیم که مردم در کجای منظره حرکت می کنند و از آنجا چگونه ابزارها استراتژی ها و فرهنگ آنها را منعکس می کنند. “آنها چگونه با این منظره تعامل داشتند؟” مردم برای بازدید به کجا رفتند؟ در آن مکان چه بود؟

M. Steven Shackley، مدیر آزمایشگاه XRF Geoarchaeological XRF در آلبوکرکی و نویسنده “طیف‌سنجی فلورسانس پرتو ایکس (XRF) در زمین باستان‌شناسی، می‌گوید: استفاده از فناوری پرتو ایکس در باستان‌شناسی در دهه 1960 ظهور کرد و همه چیز را تغییر داد. «قبل از آن باید استنباط می کردی. آنها یا فقط حدس زدند یا این کار را نکردند.»

در دهه‌های اخیر، استفاده از این فناوری آسان‌تر، قابل حمل‌تر و بسیار ارزان‌تر شده است.

شیشه سیاه صاف و حسی برای حدود دو میلیون سال بخش مهمی از فرهنگ شکارچیان بوده است که به هومو هابیلیس، یکی از اولین اجداد بشری که ابزارهای سنگی خام ساخته بود، برمی گردد. (یک مرجع بسیار مدرن می تواند شامل سرزمین خیالی وستروس باشد، صحنه سریال HBO “بازی تاج و تخت”، جایی که آن را شیشه اژدها می نامیدند و توسط “آتش های زمین” ساخته شده بود.)

محققان از این رویکرد برای مطالعه آثار تازه کشف شده و برای بررسی مجدد مجموعه‌های موجود استفاده می‌کنند. باستان شناسان دانشگاه ییل اخیراً فناوری فلورسانس اشعه ایکس را بر روی مصنوعات ابسیدین که در موزه پی بادی دانشگاه در دهه 1960 از دو مکان کلیدی در جنوب غربی ایران جمع آوری شده بود، به کار گرفتند.

این ابزار که قدمت آنها به حدود 10000 سال قبل می رسد، در اصل از دو منبع در دشت ده لوران در ایران به دست آمده است. اما تجزیه و تحلیل نشان داد که شیشه های آتشفشانی از هفت مکان، از جمله Nemrut Dağ، یک آتشفشان خاموش که بیش از 1000 مایل از سایت های حفاری در جنوب شرقی ترکیه و ارمنستان کنونی فاصله داشت، آمده است. این یافته‌ها منجر به این شد که شبکه‌های اجتماعی دوران نوسنگی بسیار بزرگ‌تر و سکونتگاه‌ها پیچیده‌تر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد، بودند.

الری فرام، دانشمند باستان شناسی در دانشگاه ییل و نویسنده اصلی مقاله، گفت: ردیابی این مصنوعات ابسیدین از منابع تا نقاط پایانی، بینشی را در مورد چگونگی حرکت آنها از دستی به دست دیگر در طول زمان ارائه می دهد.

فلورسانس اشعه ایکس را می توان در میدان با ابزاری به اندازه یک مته دستی انجام داد و فرآیندی را که روزها یا هفته ها طول می کشید تا چند ثانیه کاهش می دهد.

این تکنیک به طور گسترده در سراسر غرب آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد و یلوستون تعدادی پروژه در دست اجرا دارد.

اثر انگشت ژئوشیمیایی شیشه آتشفشانی این صخره در سراسر غرب و همچنین در کانادا پیدا شده است. قبایل منطقه “همه در مورد آن می دانستند، تمام مکان های باستان شناسی در مونتانا که مهم هستند نوعی ابسیدین دارند و بیشتر آن از این مکان می آید – صخره Obsidian.” مک دونالد گفت. تمام قبایل در مونتانا، وایومینگ و آیداهو برای به دست آوردن آن تلاش خود را می کردند.

یکی از معمای ماندگار صخره ابسیدین تا به امروز دانشمندان را درگیر کرده است: چگونه، حدود 2000 سال پیش، صدها پوند ابسیدین در پارک ملی تاریخی Hopewell Culture در اوهایو، در حدود 1700 مایلی شرق یلوستون، منفجر شد. محققان نمی‌دانند که آیا این مواد از طریق شبکه‌های تجاری عبور کرده است یا توسط افرادی که به سفری ویژه به صخره رفته‌اند جمع‌آوری شده است. این یکی از کاستی های اصلی آنالیز اشعه ایکس است.

دکتر دکتر “اگر کسی مصنوع را برای من بفرستد، من می توانم منشاء آن را با درجه ای از اطمینان مشخص کنم.” شاکلی گفت. “اما تعیین اینکه چگونه به آنجا رسیده است، مهم است.”

در اوایل دهه 1890، حفاری‌هایی که در تپه 25 در محل Hopewell در نزدیکی Chillicothe، اوهایو حفاری می‌کردند، یک محراب با بیش از 100 نوک نیزه ابسیدین سوخته و شکسته پیدا کردند که به دو صورت نیز معروف است. یک نقطه بیش از 17 اینچ طول و 6 اینچ عرض داشت و اعتقاد بر این است که برای اهداف تشریفاتی طراحی شده است. حدود سه چهارم ابسیدین در Hopewell با استفاده از فناوری اشعه ایکس به Obsidian Cliff بازمی گردد.

تیموتی دی. اورهارت، متصدی موزه و باستان شناس در پارک هوپول، می گوید: «بزرگترین این دو وجهی ها آثاری استادانه هستند که واقعاً قابل توجه است.

جذابیت شیشه سنگی Obsidian Cliff را می توان در استفاده کارآمد از آن به عنوان یک سلاح تیز مشاهده کرد. در مقاله‌ای اخیر، محققان عناصر قابل توجه آن – فراوانی، دسترسی، زیبایی‌شناسی و کیفیت را بیان کردند.

به قدری وجود دارد که ابسیدین در اینجا می تواند 3000 استادیوم را به اندازه کاسه رز در کالیفرنیا پر کند. مک دونالد گفت.

سنگ در صخره Obsidian دارای اجزای کمی است، به این معنی که فاقد کریستال های معدنی است که می تواند ساختار سنگ را تضعیف کند، و این به کیفیت بالای ابسیدین یلوستون و تبدیل آسان به تیغه های تیزتر کمک می کند. مک دونالد گفت.

او افزود: «این رنگ‌ها در رنگ‌های مختلف وجود دارد و بسیار شفاف‌تر از سایر منابع است. این باعث افزایش ارزش آن شد.» علاوه بر سیاه، رنگ های گزارش شده در بالای صخره شامل قهوه ای، قرمز، ماهاگونی، خاکستری و سبز است.

در آیداهو، در غرب یلوستون، Bear Gulch دارای یک ابسیدین با کیفیت بالا است، اگرچه سیاه و سفید است و کمتر شفاف است. حداقل هشت سایت معدن ابسیدین شناخته شده در یلوستون و بسیاری دیگر در منطقه وجود دارد.

همه ابسیدین دارای ویژگی های حیاتی خاصی هستند که آن را ضروری می کند. به صورت مخروطی – به قطعات صاف و منحنی می‌شکند. به راحتی می‌توان قطعات را به شکل‌های سودمند خرد کرد و یا پوسته‌انداخت کرد و مانند برخی از سنگ‌های ابزار نیازی به حرارت دادن یا حرارت دادن نداشت. دیوید وسکات، ویراستار بولتن فناوری اولیه و یک قاتل قدیمی، می‌گوید: «می‌توانید آن را از روی زمین بردارید و مستقیماً به محل کار بروید».

با این حال، وضوح تصویر اصلی است.

دکتر “اگر به یک چاقوی جراحی و یک پوسته ابسیدین تازه زیر میکروسکوپ نگاه کنید، لبه ابسیدین باعث می شود که چاقوی جراحی مانند یک تبر کسل کننده به نظر برسد.” فرام گفت. «تیز تیغ است. خیلی خیلی تمیز برش می‌دهد.» در واقع، برخی از جراحان از چاقوی جراحی ابسیدین استفاده می کنند.

آنقدر تیز است که بسیاری از افرادی که با آن کار می کنند، از جمله کارکنان آزمایشگاه باستان شناسی یلوستون، جعبه ای از چسب های چسب را در دسترس نگه می دارند.

آتش‌سوزی‌های عظیم سال 1988 در یلوستون درختان و دیگر گیاهان را سوزاند و به باستان‌شناسان امکان دید تقریباً بدون مانع از زمین در بالای صخره را داد. یک بررسی باستان شناسی 59 مکان مختلف را پیدا کرد که در آن ابسیدین به نحوی استخراج می شد.

در نظرسنجی دیگری در سال 2014، دکتر. مک‌دونالد و تیمش میلیون‌ها مصنوع را روی صخره پیدا کردند، از جمله نقطه‌های تیر و نیزه، همراه با میلیاردها تکه‌ی ریزش، تکه‌های سنگی که پس از ساختن نقاط باقی مانده بودند. تعداد زیادی تخته سنگ ابسیدین شکسته و شکسته شد.

با گرمتر شدن آب و هوا در یلوستون، بسیاری از مزارع برفی در حال عقب نشینی هستند و آثار باستانی ناشناخته قبلی، گاهی اوقات بر روی محورهای چوبی که توسط پوشش برف حفظ شده بودند، آشکار می شوند.

صخره Obsidian Cliff به روی عابران پیاده بسته است، اما در امتداد یکی از جاده های اصلی پارک است و مردم می توانند در یک کیوسک تفسیری پارک کنند. جمع آوری ممنوع است، اما در مکان های دیگر در زمین های فدرال در سایر نقاط کشور مجاز است.

مثل آقای وسکات، مردم هنوز هم سنگ شیشه‌ای را برای ایجاد ابزار ابسیدین یا شکار با اطلس‌ها و پیکان‌هایی با نقاط ابسیدین برداشت می‌کنند. کوبیدن یک نوک نیزه به طول 6 اینچ و عرض نیزه 2 اینچی، آقای. وسکات گفت: “بخش بهتری از روز را می گیرد.”

اما کاربردهای قرن بیست و یکم بر اساس تاریخ طولانی ابزارسازی ابسیدین است که به گذشته‌های دورتری می‌رسد. گروهی از باستان شناسان اروپایی اخیراً مقاله ای در مورد کشف «کارگاه ابزار سنگی» با 575 سر تبر ابسیدین در یک مکان واحد در دره آواش اتیوپی منتشر کردند که مربوط به 1.2 میلیون سال پیش است.

اجسام ابسیدین از دیرباز با خواص معنوی و عرفانی عمیق هزاره های دیگر آغشته شده اند. نام خدای آزتک تزکاتلیپوکا ارباب آینه سیگاری بود که اشاره ای به ابسیدین داشت. یک آینه آزتک که در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شده بود در قرن شانزدهم توسط جان دی، مشاور ملکه الیزابت اول، به عنوان ابزاری برای پیشگویی استفاده شد. فلورسانس اشعه ایکس منبع ابسیدین “آینه روح” را به مکزیک ردیابی کرد تا منشا آزتک ها را آشکار کند.

در مکزیک باستان، پودر ابسیدین را با کوارتز مخلوط می‌کردند و برای درمان آب مروارید در چشمان کسی می‌پاشیدند.

تیموتی مک کلیری، باستان شناس سابق قبیله کرو، که اکنون در کالج لیتل بیگ هورن تدریس می کند، گفت: مردم کلاغ در جنوب مونتانا، که بیشتر سنگ خود را برای ابزار از صخره ابسیدین جمع آوری کردند، همچنان از سر پیکان های قرمز ابسیدین “برای محافظت معنوی” استفاده می کنند. در رزرو کلاغ. او گفت که نوک پیکان از طریق خانواده ها منتقل می شود.

او گفت: “کسی ممکن است خود را در موقعیت خطرناکی بیابد و این او را از هر خطری محافظت می کند.” جایی که من بیشتر آن را دیده‌ام مربوط به آتش‌نشان‌هایی است که برای مبارزه با آتش‌سوزی جنگل‌ها می‌روند.»

صخره ابسیدین که به عنوان یک بنای تاریخی ملی شناخته می شود، هنوز در زندگی بسیاری از قبایل نقش دارد. لوئیز ای. دیکسی، مدیر منابع فرهنگی قبایل شوشون-بانوک در آیداهو گفت: “هر زمان که به یلوستون می رویم، این مکان واقعاً قدرتمندی است.” «دعاها همیشه در آنجا خوانده می شود. ما هر سال به عقب برمی گردیم تا به مردم خود یادآوری کنیم که از کجا آمده ایم و به مردم غیر هندی یادآوری کنیم که این ها وطن اصلی ما هستند.

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

Digital currencyخبربهترین مشاور کنکوربهترین اکستنشن مژه اصفهانبهترین سالن زیبایی تبریزdigital currency channeldigital currency tutorialدانشگاهبهترین سالن زیبایی اصفهانGuide to buying household appliances
تماس با ما