mahyachatbanner

آژانس جاسوسی آلمان می گوید چین و روسیه به دنبال اسرار آن هستند

آژانس اطلاعات داخلی این کشور روز سه شنبه اعلام کرد که سرویس های اطلاعاتی خارجی به طور فزاینده ای آلمان را هدف قرار می دهند و هشدار داد که جاسوسی، حملات سایبری و کمپین های اطلاعات نادرست، به ویژه از سوی چین و روسیه، “تهدیدی جدی” برای این کشور است.

اگرچه چنین ارزیابی‌هایی سالانه منتشر می‌شوند، گزارش امسال هم از نظر قدرت هشدارها و هم به عنوان معیاری برای اینکه چقدر محیط امنیتی آلمان در یک سال تغییر کرده است استثنایی بود.

در اوایل ماه جاری، دولت برای اولین بار یک استراتژی جامع امنیت ملی را منتشر کرد که بخشی از تلاش های رو به گسترش برای مقابله با آسیب پذیری آلمان در برابر تهدیدات جدید نظامی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی است.

به گفته آژانس، حمله روسیه به اوکراین و افزایش تنش‌های جهانی با چین به عنوان پس‌زمینه‌ای برای افزایش مواجهه این کشور با مداخله خارجی، با توجه به موقعیت این کشور در ناتو و به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای اتحادیه اروپا، عمل کرد.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان در کنفرانس خبری با ارائه گزارش اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی، به نام این آژانس، گفت: “جنگ روسیه علیه اوکراین همچنین به معنای نقطه عطفی برای امنیت داخلی است.”

با این حال، قوی ترین هشدار گزارش مربوط به چین بود که آژانس آن را “بزرگترین تهدید از نظر جاسوسی اقتصادی و علمی” توصیف کرد.

انتشار ارزیابی تند از فعالیت‌های اطلاعاتی چین در لحظه‌ای ناخوشایند برای اولاف شولز صدراعظم، که در همان روز میزبان لی چیانگ، نخست‌وزیر چین، به عنوان بخشی از رایزنی‌های سالانه دولت آلمان و چین بود، رخ داد.

این گفتگوها – به منظور تجدید روابط بین دو کشور پس از یک وقفه سه ساله از گفتگوهای حضوری در طول همه گیری همه گیر – در دنیای تغییر یافته از افزایش تنش های ژئوپلیتیکی با چین بر سر روابط این کشور با روسیه و تلاش های رو به رشد واشنگتن و دیگران انجام می شود. دولت های غربی روابط اقتصادی با پکن را “ریسک زدایی” کنند.

این گزارش خاطرنشان کرد که آلمان در سال 2022 یکی از مهمترین اهداف چین در اروپا برای سرمایه گذاری قانونی بود.

در این گزارش آمده است: «سرمایه‌گذاری‌های مستقیم نه تنها به چین فرصتی می‌دهد تا کسری‌های نوآوری را جبران کند و به پیشروی فناوری دست یابد، بلکه درها را به روی نفوذ سیاسی، جاسوسی و خرابکاری باز می‌کند».

این گزارش می افزاید: گستردگی این فعالیت ها همچنین می تواند رقابت پذیری آلمان را به عنوان یک مکان صنعتی و فناوری به خطر بیندازد و قوانین اقتصاد بازار را تضعیف کند. در نهایت، این امر منجر به از دست دادن رفاه و در نتیجه خطراتی برای دموکراسی، انسجام اجتماعی و استقلال آلمان خواهد شد.»

انتظار می‌رود که هیئت چینی که با رهبران تجاری آلمان نیز دیدار می‌کند، تلاش کند دولت را متقاعد کند که محدودیت‌های سخت‌تری را برای شرکت‌های چینی فعال در این کشور اعمال نکند.

هیأت چینی همچنین احتمالاً بر علیه محدودیت‌های شرکت مخابراتی هوآوی که شبکه 5G خود را در آلمان گسترش می‌دهد، فشار می‌آورد، همانطور که انتظار می‌رود دولت طبق قوانین اخیر که سرمایه‌گذاری خارجی در زیرساخت‌های حیاتی را محدود می‌کند، انجام دهد.

تشکیلات سیاسی آلمان در مورد تصمیم دولت برای اجازه به شرکت کشتیرانی دولتی چینی Cosco برای خرید سهام اقلیت در ترمینال در بندر هامبورگ به شدت اختلاف نظر دارند. سرویس‌های اطلاعاتی و چندین وزارتخانه در مورد آن توصیه کرده بودند.

اما در دو مورد دیگر اخیر، دولت خرید چینی دو شرکت آلمانی درگیر در صنعت نیمه هادی را مسدود کرد.

سه کشور دیگر که توسط آژانس برای افزایش عملیات اطلاعاتی نام‌گذاری شده‌اند، ایران، ترکیه و کره شمالی بودند، اگرچه به نظر می‌رسید که بیشتر آنها بر روی رقبای داخلی خود مستقر در آلمان متمرکز شده‌اند.

توماس هالدن وانگ، رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان، گفت که آلمان و اروپا با موفقیت تلاش‌ها را برای اخراج اعضای هیئت دیپلماتیک روسیه که مظنون به عوامل اطلاعاتی هستند تشدید کرده‌اند – آلمان 40 مامور مخفی مظنون را در سال گذشته از سفارت روسیه اخراج کرد، در حالی که به طور کلی در اروپا بود. حدود 400 نفر اخراج شدند.

وی خاطرنشان کرد که تعداد بیشتری در سال 2023 اخراج شده بودند و گفت که این تلاش ها ظرفیت جاسوسی روسیه را محدود کرده است.

به گفته او، روسیه احتمالا “در آینده به صورت مخفیانه و تهاجمی تر عمل خواهد کرد.” هالدن وانگ گفت. این می‌تواند شامل استفاده از به اصطلاح غیرقانونی‌ها – افسران اطلاعاتی قاچاق شده با هویت‌های جعلی – و همچنین افزایش حملات سایبری و حتی عملیات خرابکارانه باشد.»

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، چندین “غیرقانونی” در سراسر اروپا افشا شده اند، اگرچه تاکنون هیچ مورد عمده ای در آلمان پیدا نشده است. با این حال، سال گذشته، آلمان یک خال روسی را در سرویس‌های اطلاعاتی خارجی خود کشف کرد.

ام‌اس. فائزر، وزیر کشور، گفت که امنیت سایبری “یک خطر حادتر برای آلمان است.”

وی افزود که روسیه بر “حملات ترکیبی” از جمله کمپین های اطلاعات نادرست که تئوری های توطئه و حمایت از گروه های راست افراطی را تشویق می کند، تمرکز خواهد کرد.

این آژانس چندین سال است که راست افراطی را بزرگترین تهدید برای دموکراسی آلمان توصیف کرده است، از جمله آلترناتیو برای آلمان، معروف به AfD. این آژانس تخمین زد که حدود 10000 نفر از 28500 عضو حزب مظنون به افراط گرایی بودند.

با این حال، این حزب در حال افزایش بوده و در برخی نظرسنجی های ملی به 20 درصد رسیده است.

به گفته تحلیلگران، ظهور تئوری‌های توطئه در پی همه‌گیری، بر قدرت تهدید راست افراطی افزوده است.

سال گذشته، حملات امنیتی یک کودتای برنامه ریزی شده توسط گروهی از نظریه پردازان توطئه جناح راست – از جمله اعضای AfD – را که نقشه ای خارق العاده برای تعیین یک شاهزاده به عنوان رهبر کشور طراحی کرده بودند، خنثی کرد.

این طرح هیچ ارتباط شناخته شده ای با روسیه نداشت اما دلیل نگرانی مقامات را نشان می دهد. بعید بود که توطئه‌گران تهدیدی جدی برای دولت آلمان باشند، اما آنها در حال جمع‌آوری سلاح بودند و قصد داشتند به پارلمان حمله کنند.

در کنفرانس خبری، آقای از هالدن وانگ خواسته شد تا تفاوت در ارزیابی خود از خطرات اطلاعاتی روسیه و چین را توضیح دهد.

او از بیان مستقیم اینکه کدام کشور تهدید بزرگتری است خودداری کرد، اما گفت: «رویکرد سرویس‌های روسیه قوی‌تر و قابل مشاهده‌تر است. آنها به روش کلاسیک کار می کنند، در واقع با تمام ابزارهای شناخته شده برای بخش جاسوسی. گاهی حتی با وسایل هم فقط از روی فیلم ها می توان فهمید. سرویس‌های روسی در عواقب شدید خود را مهار نمی‌کنند – همچنین از کشتن افراد.

او گفت: “این روش بسیار قوی برای انجام چنین کاری، ما چنین چیزی را در مورد چینی ها نمی بینیم.”

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما