آپارتمان بزرگ است

در رفتن بیماری کرونا باعث شده است که نسبت به سال های گذشته زمان بیشتری را در داخل خانه بگذرانیم و از هوای تازه، آفتاب و طبیعت محروم باشیم. اگر این کار خانه بدون برنامه خاصی ادامه پیدا کند، ممکن است علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی نیز به سراغ شما بیاید. راه حل های مختلفی برای جلوگیری از این مشکلات پیشنهاد شده است. بر اساس یک باور رایج، هرگاه انسان از طبیعت دور باشد، دچار بیماری های مختلف جسمی و روحی می شود.

لطفا فرار کنید، طبیعت می تواند یک درمانگر قدرتمند برای همه مردم باشد. پیشنهاد من این است که طبیعت را وارد محیط زندگی خود کنید. علیرغم وجود گیاهان سرپوشیده در محیط زندگی، ارتباط ما با طبیعت و فضای باز برقرار شده است و فواید بی شماری برای سلامتی شما به همراه خواهد داشت. در این مقاله سعی داریم 10 نمونه از گیاهان آپارتمانی یا درختان آپارتمانی غول پیکر را به شما معرفی کنیم. از آنجایی که گیاهان آپارتمانی غول پیکرتر از گیاهان کوچک هستند، طبیعتی محرک دارند.

مطالعات موسسات مختلف از جمله دانشگاه ملبورن نشان داده است که پر کردن خانه با گیاهان مختلف آپارتمانی می تواند سطح کیفیت هوای داخل خانه را تا 25 درصد افزایش دهد. همین مطالعه نشان داد که اندازه گیاهان آپارتمانی نیز بسیار مهم است. برگ ها، شاخه ها و سیستم ریشه بزرگتر است، علاوه بر قدرت تصفیه هوای محیط، حس آرامش و افکار مثبت را در ما ایجاد می کند. همچنین امروزه طراحان دکوراسیون داخلی برای ایجاد فضایی مدرن و مجلل به نگهداری از گیاهان آپارتمانی توجه بیشتری دارند. اما قبل از تهیه هر نوع درخت آپارتمانی بهتر است ارتفاع سقف و شدت نور محیط زندگی خود را بسنجید. زیرا این نوع درختان آپارتمانی نیاز به فضای بزرگ و نور فراوان دارند.
بنیامین

1. انجیر برگ باریک (انجیر برگ باریک)

Ficus binnendijkii یکی از گیاهان آپارتمانی غول پیکر از خانواده Moraceae و بومی جنوب شرقی آسیا است. بنجامین آمستل به عنوان برگ نازک فیکوس یا برگ بلند بنجامین نیز شناخته می شود که در زیستگاه واقعی خود تا 4 متر رشد می کند. این درخت زیبا به محیطی نور، گرم و مرطوب و خاکی سبک و زهکش نیاز دارد. بنجامین آمستل دارای شاخه های ضخیم، برگ های چرمی، ظاهری براق و مدرن است. در نتیجه گزینه مناسبی برای ایجاد صحنه ای لوکس در هتل، محل کار و مقصد خواهد بود.
آسترلیزیا

2. گل پرنده بهشتی

Strelitzia با نام علمی Strelitzia reginae و از خانواده Strelitziaceae که معمولاً به عنوان پرنده بهشتی شناخته می شود، گونه ای از گیاهان گلدار بومی آفریقای جنوبی است. این گیاه در مناطق گرمسیری معتدل یا مرطوب همیشه سبز و بزرگ است و در فضای سبز شهرها به طور گسترده کشت می شود. ظاهر گیاه sterlitzia شبیه درخت موز است. این گیاه تا 2 متر رشد می کند و اندازه هر برگ به 75 سانتی متر می رسد. پس از رشد کامل گیاه، گل ها از غلاف ها ظاهر می شوند که سخت هستند که به آن اسپاته می گویند. گل هایی با ترکیب رنگ های نارنجی، زرد و زرشکی شبیه پرندگان در حال پرواز هستند. لطفا فرار کنید برای نگهداری از این گیاه از شرایط محیطی با نور زیاد فیلتر شده، رطوبت و گرما زیاد اجتناب کنید. خاک گیاه sterlitzia باید همیشه مرطوب باشد (نه باتلاقی). این گیاه غول پیکر منظره ای گرم و گرمسیری به محیط زندگی شما می بخشد.

لیندا

۳. کف دست دم اسبی

بوکارنیا یکی از درختان آپارتمانی بومی جنوب غربی آمریکا و مکزیک از خانواده Asparagaceae است. برگ های لیندا نازک، کشیده و افتاده است. ساقه این گیاه شبیه به گیاه یوکا که به پای فیل نیز معروف است، کلفت و چوبی است. این گیاه آپارتمانی غول پیکر نیز تا 5 متر در زیستگاه اصلی خود رشد می کند. رشد این گیاه در محیط آپارتمان کند است. اگر قصد دارید گیاه را در خانه نگهداری کنید، آن را به محیطی روشن، معتدل و مرطوب منتقل کنید. این گیاه به خشکی مقاوم است. اما آبیاری منظم پس از خشک شدن سطح خاک برای سلامت گیاه توصیه می شود. لیندا را در کنار پنجره های جنوبی یا شرقی قرار دهید. با دیدن این درخت حس آرامش عمیقی را در فرد ایجاد می کند که بستگی به آپارتمان فردی دارد.

فیکوس لیراتا

4. Ficus lirata یا Fig.

Ficus lyrata یک درخت یا درخت میوه‌دار یا ficus leaf ficus یا ficus rababi با نام علمی Ficus lyrata از خانواده Moraceae، بومی غرب آفریقا و از کامرون تا غرب سیرالئون است. Ficus lyrata واقعاً یک درخت آپارتمانی بزرگ است که در برخی از مناطق گرم و مرطوب ایران در فضای باز قابل پرورش است. فیکوس لیراتا در زیستگاه طبیعی خود به اندازه یک درخت گردوی کهنسال رشد می کند. برگ های سبز، پهن، چرمی و بیضی شکل این گیاه آن را به یک گیاه آپارتمانی محبوب تبدیل کرده است. فیکوس لیراتا به نور فیلتر شده زیاد، مکان ثابت، خاک همیشه مرطوب و سبک، رطوبت هوای زیاد و دمای بین 16 تا 27 درجه سانتیگراد نیاز دارد. تنها مشکل واقعی این درخت زیبا ریزش برگ های آن است. این درخت به دو صورت سبز، ساده و مشکی موجود است.

فیکوس الاستیکا

5. فیکوس الاستیکا یا فیکوس (انجیر لاستیکی)

فیکوس الاستیکا نام علمی فیکوس الاستیکا است. این درخت یا درختچه علاوه بر اینکه درخت زیبایی است، می توان در فضای باز و در گلخانه و آپارتمان اطراف نیز نگهداری کرد. فیکوس یکی از مقاوم ترین درختان به خشکی و تغییرات دما است. متأسفانه درخت فیکوس الاستیکا در اکثر مناطق گرمسیری و معتدل جهان از اندونزی گرفته تا هند و ایتالیا یافت می شود. برگها براق و چرمی، پهن و بیضی شکل و ساقه نازک است. این درخت آپارتمانی در 4 نوع سفید، قرمز تیره، سبز ساده و قرمز تا سبز موجود است. فیکوس در شرایط مساعد به سرعت رشد می کند و تا سقف گسترش می یابد. در حالی که در فضای باز به درختی بلند تبدیل می شود. برای نگهداری از این درخت زیبا باید خاک را با زهکشی، همیشه مرطوب و غنی از مواد مغذی، هوای گرم، رطوبت و نور زیاد محافظت کنید.

بابا آدام

6. آلوکازیا

آلوکازیا (Alocasia) سرده ای از گیاهان گلدار ریزومات دار یا غده ای از خانواده Araceae است. تاکنون 97 گونه از این گیاه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا تا شرق استرالیا شناسایی شده است. بسیاری از هیبریدها و ارقام آلوکازیا به طور گسترده در سراسر جهان به عنوان یک گیاه آپارتمانی بزرگ کشت و کشت می شوند. از جمله خصوصیات گیاه، گیاه آلوکازیای بزرگ، برگ های بیضی یا پیک شکل پهن روی ساقه های بلند به طول 20 تا 90 سانتی متر است. گلها معمولاً در انتهای ساقه کوتاه می شوند. اما قابل مشاهده نیستند.

برخی از گونه های آلوکازیا را می توان به عنوان غذا مصرف کرد. آلوکازیا به فضایی بزرگ با هوای سبک تا متوسط ​​غیرمستقیم، بسیار مرطوب، گرم و خاک سبک و مغذی نیاز دارد. برخی از گونه های آلوکازیا مانند Alocasia macrorrhizos رشد زیادی خواهند داشت. آلوکازیا ساندریانا کوچکتر از سایر گونه ها است. نگهداری از گیاه آلوکازیا در اتاق نشیمن منظره ای منحصر به فرد ایجاد می کند که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

انجیر برگ

7. Monstera یا انجیر (گیاه پنیر سوئیسی)

Monstera deliciosa گیاهی میوه دار یا گلدار با نام علمی Monstera deliciosa یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی غول پیکر است که در ایران طرفداران زیادی دارد. مونسترا بومی جنگل های بارانی استوایی و استوایی در مکزیک و کلمبیا است. این گیاه زیبا با برگ های پهن، بزرگ و بریده جلوه ای مدرن و استوایی به فضای زندگی شما می بخشد. نگهداری از هیولا آسان است. این گیاه فقط به نور گرم، مرطوب و فیلتر شده نیاز دارد. گرما و رطوبت برای گیاه هیولا مهمتر از نوع و ترکیب خاک است. این گیاه هر نوع خاکی را ترجیح می دهد. اما در خاکهای نیمه سبک و با زهکشی مناسب رشد بهتری خواهد داشت.

گیاه Monstera در جنوب گرم و معتدل شمال کیشورمان و در محیط نیمه سایه به سرعت رشد می کند. نکته ای که برای نگهداری از گیاه هیولای غول پیکر باید مورد توجه قرار گیرد استفاده از تکیه گاه قوی و قطع نکردن ریشه های هوایی است. این گیاه با کمک ریشه های هوایی خود به اجسامی مانند سوراخ دیوارها یا شکاف در تنه درختان صعود می کند و تا حد امکان رشد می کند. بر اساس مشاهدات، برخی از گیاهان هیولا در جنگل های بارانی استوایی تا 10 متر ارتفاع دارند.

काज मुत्ग

8. (کاج جزیره نورفولک)

درخت یا درختی که با نام علمی Araucaria heterophylla مطابقت دارد و از خانواده باستانی Araucariaceae بومی جزیره کوچک نورفولک استرالیا است. شبیه یکی از محبوب ترین، زیباترین و مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی غول پیکر است. این درخت همیشه سبز است و علاوه بر نگهداری در محیط آپارتمان، می توان آن را در فضای سبز نیز به صورت آزاد پرورش داد. به دلیل زیبایی ظاهری سوزنی شکل، براق و لایه لایه برگ ها، توجه بسیاری از دوستداران گل و گیاه را به خود جلب کرده است. در ایران به عنوان گیاهی ایده آل برای نگهداری در مراکز خرید، محیط های اداری و هتل ها استفاده می شود.

این درخت می تواند تا 3 متر در فضای آپارتمان و در شرایط مساعد رشد کند. هر سال 1 تا 2 لایه با توجه به محیط به لایه ها اضافه می شود. این درخت آپارتمانی به خاک با زهکشی خوب و همیشه مرطوب، هوای معتدل تا کمی خنک، نور فیلتر شده ۴ ساعت در روز و رطوبت بالا نیاز دارد. درختی مانند این همیشه یکی از مجلل ترین گیاهان آپارتمانی به حساب می آید و امروزه اکثر طراحان دکوراسیون داخلی استفاده از این درخت را جزو اولویت های خود قرار داده اند.

تیغه اره

9. گیاه پاندانوس یا گیاه پاندانوس (پاندان)

پاندانوس گیاهی است با نام علمی Pandanus amaryllifolius و بومی خانواده Pandanaceae در جنوب شرقی آسیا از جمله اندونزی و بخش هایی از شمال استرالیا است. برخی می گویند که گیاه پاندانوس است و درخت خرما پاندانوس است. بر اساس این گزارش، حدود 600 گونه از این گیاه در جهان شناسایی شده است. امروزه از گیاه پاندانوس به عنوان گیاه آپارتمانی یا گلخانه ای در برخی کشورها از جمله ایران استفاده می شود. معمولا دو نوع گیاه پاندانوس سیاه و سبز در ایران موجود است. این گیاه آپارتمانی غول پیکر به خاک غنی، نیمه سبک و همیشه مرطوب، نور با فیلتر متوسط، گلدان بسیار بزرگ و دمای متوسط ​​نیاز دارد. پاندانوس در شرایط محیطی مساعد حتی در یک آپارتمان به سرعت رشد می کند. ریشه های هوایی این گیاه بزرگ منظره ای گرم و دلپذیر ایجاد خواهد کرد. پاندانوس در فضای آپارتمان تا 3 متر و در هوای آزاد تا 5 متر رشد می کند.

دیفن باخیا

10. عصای گنگ

دیفن باخیا آموئنا یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین گیاهان آپارتمانی در بین ایرانیان است. این گیاه آپارتمانی از خانواده چنار است و بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است. نام فارسی حیدی دیفن باخیا به دلیل سمی و کریں بودن برگها “سم برگ” است. گیاه دیفون باخیا در شرایط زندگی مساعد به سرعت رشد می کند و تا 2 متر رشد می کند. برگ های پهن، چرمی، خالدار و بیضی شکل این گیاه بسیار جذاب است.

برای نگهداری گیاه نرگس باید گیاه را در محیطی پایدار، خنک، با فیلتر متوسط ​​و مرطوب قرار داد. دیفان باخیا به آبیاری زیاد حساس بوده و خاک بسیار فشرده است. برای رشد بهتر گیاه، پس از خشک شدن خاک، گلدان را آبیاری کنید. گیاه دیفن باخیا مقاوم است. در صورت تکثیر از طریق قلمه می توانید گیاه جدیدی داشته باشید. چیدمان گلدان های دفن باخیا به شما منظره ای از جنگل کنار خانه تان می دهد.

گیاهان آپارتمانی منبع آرامش و انرژی مثبت در خانه شما هستند. از مزایای نگهداری گیاهان در آپارتمان می توان به تصفیه هوا، ایجاد حس شادی و آرامش، تقویت حافظه، کاهش صدای اضافه، ایجاد حس آرامش و افزایش تمرکز اشاره کرد. اما در بین همه گیاهان آپارتمانی، گیاهان بزرگ و غول پیکر از گیاهان کوچک اهمیت بیشتری دارند. بیش از 60 درصد از گیاهان آپارتمانی غول پیکر در واقع درختان یا درختچه هایی هستند که جنگل های سرسبز خود را در زیستگاه خود تشکیل می دهند. در نتیجه نگهداری آنها در محیط زندگی باعث ایجاد جنگل های سرسبز استوایی می شود. این گیاهان نسبت به گیاهان غول پیکر مقاومت بالاتری دارند و نیازی به نگهداری حرفه ای ندارند. تنها نکاتی که برای نگهداری از این نوع گیاهان باید در نظر داشت ایجاد فضایی با نور کافی، رطوبت کافی، دمای ایده آل و خاک مغذی است.

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

Digital currencyخبربهترین مشاور کنکوربهترین اکستنشن مژه اصفهانبهترین سالن زیبایی تبریزdigital currency channeldigital currency tutorialدانشگاهبهترین سالن زیبایی اصفهانGuide to buying household appliances
تماس با ما