mahyachatbanner

آمریکا گروه واگنر روسیه را به بدتر شدن امنیت در مالی متهم می کند

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور: 27/10/2022 – 09:40

یک مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه گفت که وضعیت امنیتی مالی به دلیل انتخاب های حکومت نظامی، از جمله تصمیم ادعایی برای مشارکت با واگنر، یک شرکت امنیتی خصوصی روسی، “به طور قابل توجهی بدتر” شده است.

حکومت نظامی مالی که در سال 2020 قدرت را به دست گرفت، در مبارزه با یک دهه شورش جهادی از متحد سنتی خود فرانسه و روسیه روی گردان شده است، اما ارتباط با واگنر را رد می کند.

ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی، گفت: «اکنون توانایی ایالات متحده برای کمک به مالی در بخش امنیتی به شدت محدود شده است… به دلیل انتخابی که دولت مالی برای رویارویی با واگنر انجام داد. خبرنگاران از واشنگتن در یک نشست خبری آنلاین پس از بازدید چهار روزه از ساحل.

ایالات متحده، فرانسه و دیگر کشورهای غربی حکومت نظامی را به استخدام واگنر متهم می کنند که مقامات مالی آن را رد می کنند. آنها می گویند که با ارتش روسیه در سطح دولت به دولت همکاری می کنند.

نولاند با ادعای اینکه “حوادث تروریسم” در شش ماه گذشته حدود 30 درصد افزایش یافته است، گفت: “خونتای مالی واگنر را دعوت کرده است و تروریسم به طور قابل توجهی بدتر شده است.”

حکومت نظامی ادعا می کند که در ماه های اخیر به گوشه ای در مبارزه با شورش تبدیل شده و گروه های جهادی را متواری کرده است.

“انتخاب های امنیتی بد”

نولند گفت «گزارش‌های گسترده‌ای از نقض حقوق بشر در سراسر منطقه وجود دارد که (نیروهای واگنر) در آن کار می‌کنند» و عوامل عملیات را متهم کرد که تجهیزات «نادرست» را به ارتش مالی داده‌اند و آن را تشویق می‌کنند تا مأموریت صلح‌بانی سازمان ملل را از دسترسی به «بخش‌های بزرگ» محروم کند. کشور

مأموریت، MINUSMA، خود از اینکه حکومت نظامی در حال محدود کردن عملیات خود است، شکایت کرده است.

ما نگران هستیم که این نیروها به امنیت و امنیت مردم مالی علاقه مند نیستند، بلکه به غنای خود و استخراج معادن کشور علاقه مند هستند و وضعیت تروریسم را بدتر می کنند.»

او گفت که حضور آنها عملیات آمریکا را در این کشور محدود کرده است.

او گفت: «ما قرار نیست در یک فضا عمل کنیم، حتی اگر دعوت شده باشیم یا بتوانیم، به دلیل شیوه منفی عملکرد (نیروهای واگنر)، نقض حقوق بشر آنها و نحوه برخورد آنها با مردم». ما با انتخاب های امنیتی بدی که حکومت نظامی انجام داده محدود شده ایم.»

او همچنین گفت که ایالات متحده در نحوه حمایت از مقامات مالی محدود است، زیرا آنها قدرت را در یک کودتا به دست گرفته اند.

نیروهای فرانسوی که حدود یک دهه در مالی فعالیت می کردند، اوایل سال جاری به طور کامل عقب نشینی کردند.

ایالات متحده پیش از انتقال نیروهای برخان فرانسه به نیجر، پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی را ارائه کرده بود. نولاند گفت ارتش آمریکا علیرغم استقرار مجدد این نیرو به همکاری بسیار نزدیک با این نیرو ادامه داد.

ملاقات با ترائوره

در همسایگی بورکینافاسو، نولند گفت که با ابراهیم ترائوره، رئیس جمهور موقت، که ماه گذشته در کودتا قدرت را به دست گرفت، ملاقات کرد و اطمینان یافت که این کشور برای حمایت از جنگ با جهادی ها به نیروهای روسی روی نخواهد آورد.

او گفت: «او با صراحت گفت که این بورکینابه است که از امنیت ملت خود دفاع خواهد کرد و آنها قصد دعوت از واگنر را ندارند.

ما به شدت صحبت کردیم، حتی با محدودیت‌هایی که در شرایطی که یک کودتا رخ داده است – یا در این مورد، کودتا در داخل یک کودتا – (در مورد اینکه چگونه می‌توانیم به حمایت از تلاش‌های قوی ارتش بورکینا برای ادامه حمایت کنیم. تروریسم را بدون حمایت خارجی روسیه و واگنر به عقب برانند.”

سفیر همچنین از نیجر و موریتانی بازدید کرد و از این کشور به عنوان “جزیره ثبات در یک محله بسیار بسیار ناهموار” یاد کرد.

او گفت که کشورهای همسایه مالی “بسیار نگران” هستند و می خواهند “اطمینان حاصل کنند که واگنر و تروریسم هر دو در سمت مالی مالی هستند.”

نولند که گفت با نخست وزیر و دولت موقت مالی دیدار کرده است، گفت که به نظر می رسد حکومت نظامی به وعده خود مبنی بر برگزاری انتخابات در سال 2024 متعهد است.

(AFP)

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما