mahyachatbanner

چگونه می توان حمله هسته ای در نزدیکی روسیه را تشخیص داد؟

فرارو- در 17 اکتبر، ناتو تمرین دو هفته ای بازدارندگی هسته ای به نام “زوهور استوار” را در بلژیک آغاز کرد. ناتو منتظر است تا روسیه برای دومین بار در سال جاری مانورهای هسته ای را با نام خود در پایان ماه جاری میلادی برگزار کند.

bh progal feraro bh nikl for эkonomist, ناتو می گوید که 60 هواپیما از 14 کشور این اتحاد، از جمله بمب افکن های B-52 که از آمریکا پرواز می کنند، در “ظهور” حضور خواهند داشت. ناتو این رزمایش را «یک فعالیت آموزشی معمول و مکرر» خواند که ربطی به جنگ اوکراین ندارد. با این حال، واقعیت این است که این مانور بسیار دور از روال معمول است. این هفته، ناتو در یک رزمایش بزرگ اروپایی، تسلیحات هسته ای را تمرین خواهد کرد. در حال حاضر، برخی از تحلیلگران نگران هستند که این مانور منجر به تشدید تنش های هسته ای شود.

در حال حاضر، هشدار ممکن است قابل مشاهده باشد، اما خطرات هنوز اندک است. با این وجود، نیروهای روسی بیش از پیش عقب رانده خواهند شد، زیرا از ترس اینکه «ولادیمیر پوتین» از سلاح هسته‌ای علیه اوکراین استفاده کند، بیشتر عقب رانده می‌شوند. همانطور که هر از چند گاهی این تهدید را مطرح کرده است. همانطور که “جو بایدن” رئیس جمهور آمریکا گفت: جهان با بزرگترین تهدید “آرماگدون” یا پایان جهان از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 مواجه است.

در آغاز جنگ در اوکراین، ایالات متحده پرتاب موشک بالستیک قاره پیمای آزمایشی “Minuteman-3” را به دلیل ترس از افزایش تنش به تعویق انداخت. از آن زمان، این رویکرد تغییر کرده و غرب احساس می کند که باید به روسیه در مورد عواقب سلاح های هسته ای “فاجعه بار” هشدار داد. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت که برنامه های نظامی این پیمان ضعیف است. به گفته هانس کریستنسن، یکی از اعضای اتاق فکر فدراسیون دانشمندان آمریکایی، این سرعت می تواند نمونه کتاب درسی تشدید تنش باشد. تنشی که در آن هر دو طرف می خواهند نشان دهند که در بازدارندگی جدی هستند و حتی اگر ضعیف به نظر برسند می ترسند و مراقب هستند.

اگر پوتین قصد عبور از مرز هسته ای را داشته باشد، آیا قبل از حرکت به جهان هشدار داده می شود؟ بینندگان غربی احتمالا. Брай давери работы در мизен، یک پیش آگاهی از تهاجم روسیه وجود دارد، یک چشم انداز خوب از تصمیم گیری کرملین. در مورد ماهواره و سایر ابزارهای فنی، بستگی به این دارد که از کدام سلاح استفاده کند.

زرادخانه های تسلیحات راهبردی دوربرد روسیه و آمریکا تحت بررسی دقیق معاهده استارت جدید قرار دارند که هر طرف را به 1550 کلاهک مستقر در موشک ها، بمب افکن ها و زیردریایی ها محدود می کند. مشکل واقعی این است که بسیاری از این دستگاه‌ها در آمادگی بالا نگه داشته می‌شوند و می‌توانند بدون هشدار شلیک شوند. ماهواره ها و رادارهای زمینی موشک های بالستیک را تنها پس از شلیک شناسایی و ردیابی می کنند. شناسایی موشک های کروز در ارتفاعات کمتر دشوارتر خواهد بود.

استفاده از این سلاح ها دور از ذهن به نظر می رسد، زیرا ممکن است با حمله به غرب اشتباه گرفته شود و خطر جنگ احتمالی با ناتو را افزایش دهد. ناتو از نزدیک این گروه مانور را که در گذشته شامل آزمایش موشک های بالستیک قاره پیما از زیردریایی ها بود، رصد خواهد کرد.

یک گزینه عملی تر، حمله هسته ای محدود با استفاده از یک یا چند سلاح تاکتیکی روسی است که عموماً قدرت انفجاری کمتر و برد کمتری دارند. ناتو حدود 100 سلاح از این قبیل را در اروپا ذخیره کرده است.

کلاهک‌های تاکتیکی روسیه جدا از هواپیماها و موشک‌هایی که برای تحویل کلاهک‌ها مورد نیاز است، در چندین مکان نگهداری می‌شوند. بنابراین، آمادگی برای استفاده از آنها را می توان تشخیص داد. نکته کلیدی این است که از طریق ماهواره ها و سایر دستگاه ها، حرکت کلاهک ها از انبارها نظارت می شود. کلاهک ها با قطار یا کامیون حمل می شوند و توسط واحدهای اداره ایمنی عمومی که مسئولیت نگهداری کلاهک ها را بر عهده دارد محافظت می شوند و با ماشین های آتش نشانی و خودروهای مخصوص بازیابی همراه هستند.

نوجوانان غربی این نشانه‌ها را می‌دانند، زیرا پس از جنگ سرد، دهه‌ها با روسیه برای بهبود امنیت زرادخانه هسته‌ای خود تحت برنامه کاهش تهدید تعاونی (CTR) همکاری کردند. برخی از تجهیزات و روش های تخصصی روسیه با کمک کارشناسان غربی طراحی شده است.

ویلیام مون یکی از اعضای این برنامه می گوید: حرکت کلاه بزرگ ها تقریبا قطعی و شناخته شده است. با این حال، روسیه برای یک “نمایش تاکتیکی محدود” می تواند یک یا دو کلاهک پنهان در کامیون های معمولی را بیرون بیاورد.

«پاول پودویگ» از مؤسسه تحقیقات خلع سلاح سازمان ملل متحد خاطرنشان می کند که یافتن موشک های تاکتیکی زمانی که کلاهک ها روی موشک های متحرک نصب می شدند و در جنگل ها پنهان می شدند، دشوار بود. با این حال، روسیه نمی داند که آیا در حال بررسی است یا خیر و هرگز در این مورد مطمئن نخواهد بود.

“جیمز اکتون” از بنیاد اندیشکده استدلال می کند که پنهان کردن حرکت کلاهک ها خلاف هدف روسیه است. وی در این رابطه می گوید: پوتین می خواهد بدانیم که برای استفاده از انرژی هسته ای آماده می شود. او ترجیح می‌دهد به جای استفاده واقعی از آن سلاح‌ها، تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را برای کسب امتیازات تهدید کند.

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

تماس با ما