mahyachatbanner

چه قیمتی مناسب است؟ چرا بستن درپوش نفت روسیه پیچیده است؟

واشنگتن – در حالی که ایالات متحده و همتایان غربی اش برای نهایی کردن مکانیسم سقف قیمت نفت که قصد دارد روسیه را از درآمد محروم کند و بازارهای جهانی انرژی را تثبیت کند، رقابت می کنند، یک سوال اساسی حل نشده باقی مانده است: قیمت چگونه باید تعیین شود؟

گروه 7 کشوری که در این ماه به طور رسمی از مفهوم سقف قیمت حمایت کردند، در حال بررسی این موضوع هستند که روسیه چقدر باید اجازه داشته باشد برای نفت خود هزینه کند، زیرا آنها آماده انتشار جزئیات بیشتر این طرح هستند. این به عنوان یک سوال اصلی مطرح شده است که می تواند موفقیت ایده جدید، پاسخ روسیه و مسیر قیمت نفت را با نزدیک شدن به زمستان تعیین کند. تعیین قیمت مستلزم همسویی مجموعه پیچیده ای از نیروهای اقتصادی و دیپلماتیک است که بر بازارهای بی ثبات نفت حکومت می کنند.

عواقب اشتباه گرفتن سقف قیمت نفت می تواند برای اقتصاد جهانی شدید باشد و زمان در حال سپری شدن است. دولت بایدن نگران است که اگر سقف تا اوایل دسامبر برقرار نشود، با توجه به نقش بیش از حد روسیه به عنوان یک تولیدکننده انرژی، قیمت نفت در سراسر جهان ممکن است به شدت افزایش یابد. این به این دلیل است که زمانی که تحریم نفت اتحادیه اروپا و ممنوعیت خدمات بیمه مالی برای معاملات نفتی روسیه در دسامبر اعمال می شود. 5، حذف میلیون ها بشکه نفت روسیه از بازار می تواند قیمت ها را افزایش دهد.

تامین مالی و بیمه اروپا بر بازار جهانی نفت تسلط دارد، بنابراین تحریم‌های آتی می‌تواند صادرات به بخش‌هایی از جهان را که تحریم‌های خاص خود را ندارند مختل کند – با سخت‌تر یا گران‌تر کردن به دست آوردن نفت روسیه در زمانی که هزینه‌های انرژی در حال حاضر بالاست. . سقف قیمت اساساً استثنایی از تحریم‌های غرب خواهد بود و به نفت روسیه اجازه می‌دهد تا زمانی که زیر یک قیمت معین باقی بماند، فروخته و ارسال شود.

این ایده مورد تحسین اقتصاددانانی قرار گرفته است که آن را یک استراتژی برد-برد برای غرب می دانند. اما بسیاری از تحلیلگران و معامله گران انرژی نسبت به این مفهوم ابراز تردید کرده اند. آنها معتقدند که ترس از تحریم ها می تواند شرکت های خدمات مالی را از نفت روسیه بترساند و روسیه و شرکای تجاری آن از طریق اشکال جدید بیمه یا معاملات غیرقانونی سقف را دور خواهند زد.

تاثیر سقف پیشنهادی قیمت نفت و احتمال عواقب ناخواسته دو مورد از بزرگترین معضلاتی است که کشورهایی که تورم فزاینده ناشی از اختلالات زنجیره تامین و جنگ روسیه در اوکراین را تحمل کرده‌اند، با آن مواجه هستند.

پل شلدون، تحلیلگر ریسک ژئوپلیتیک در S&P Global Platts Analytics می گوید: ما به دنبال بازار نفت بسیار پیچیده تر هستیم. «این یک پویایی بی‌سابقه است که در آن شما یک تامین‌کننده بزرگ نفت تحت تحریم‌های بی‌سابقه دارید. ما در چندین سطح در قلمرو جدیدی هستیم.»

اینکه سقف قیمت دقیقا چگونه تعیین خواهد شد، نامشخص است.

در بیانیه مشترک این ماه، وزرای دارایی از گروه 7 گفتند که سقف قیمت “اولیه” بر اساس طیفی از “ورودی های فنی” خواهد بود و توسط گروه کشورهایی که به توافق می پیوندند تصمیم گیری می شود. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری هفته گذشته اعلام کرد که سقف قیمت‌ها توسط «تعدادی از عوامل» تعیین می‌شود و کشورهایی که بخشی از ائتلاف سقف قیمت‌ها هستند، این تصمیم را با اجماع اتخاذ خواهند کرد. ائتلاف توسط یک هماهنگ کننده چرخشی از بین کشورها رهبری خواهد شد.

یک مقام وزارت خزانه داری گفت که فرآیند تعیین سطح سقف قیمت نفت پس از تصمیم گیری درباره جزئیات فنی در مورد اجرای آن و امضای کشورهای بیشتری با ائتلاف، مرحله بعدی توافق را تشکیل می دهد.

در حالی که مقامات ایالات متحده در مورد تعیین سقف قیمت فکر می کنند، آنها روی دو عدد متمرکز هستند: هزینه روسیه برای تولید نفت و قیمتی که این کالا به طور تاریخی در بازارهای جهانی قبل از جنگ در اوکراین به دست می آورد و قیمت ها را بالاتر می برد.

دولت بایدن متوجه شده است که اگر سقف آن چنان پایین باشد که روسیه نتواند آن را به قیمتی بیشتر از هزینه پمپاژ نفت بفروشد، روسیه انگیزه ای برای ادامه تولید نفت نخواهد داشت. با این حال، تعیین سقف بسیار بالا به روسیه این امکان را می دهد که از تحولاتی که ایجاد کرده است سود ببرد و توانایی این سقف برای کاهش کافی درآمدهای صادرات نفت روسیه را کاهش دهد.

قبل از جنگ و همه‌گیری، نفت خام روسیه، موسوم به اورال، معمولا بین 55 تا 65 دلار در هر بشکه فروخته می‌شد. تعیین هزینه تولید روسیه پیچیده‌تر است، زیرا برخی از چاه‌های آن گران‌تر از سایر چاه‌ها هستند. بیشتر تخمین ها حدود 40 دلار در هر بشکه است.

سقف قیمت می تواند جایی بین این اعداد قرار گیرد.

مقامات همچنین در حال بحث هستند که آیا هزینه های حمل و نقل باید در سقف گنجانده شود یا اینکه فقط شامل خود نفت شود. برای فرآورده های نفتی پالایش شده روسیه، مانند نفت گاز و نفت کوره، که برای کارکرد ماشین آلات و گرمایش خانه ها استفاده می شود، سقف های جداگانه ای وضع خواهد شد.

قیمت نفت در هفته های اخیر حدود 90 دلار در هر بشکه بوده است. نفت روسیه در حال حاضر با تخفیف حدود 30 درصد به فروش می رسد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که طراحی سقف به عنوان یک سطح اجباری زیر قیمت های معیار جهانی می تواند موثرتر باشد زیرا قیمت نفت می تواند به شدت نوسان کند.

بن کیهیل، کارشناس ارشد برنامه امنیت انرژی و تغییرات اقلیمی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت: «اگر آن را در سطح معینی اصلاح کنید، می‌تواند خطراتی ایجاد کند، زیرا بازار می‌تواند نوسان داشته باشد. اگر بیش از حد بالا تعیین شود، ممکن است قیمت ها به زیر سطح سقف کاهش یابد.

او گفت: «برای افزایش درد اقتصادی روسیه، می‌خواهید قیمت سقفی را به میزان قابل‌توجهی کمتر از میانگین جهانی کنید.»

در حال حاضر، به نظر نمی رسد وزارت خزانه داری از چنین ایده ای حمایت کند. ایالات متحده در نظر دارد که سقف یک قیمت ثابت باشد – قیمتی که به طور مرتب مورد بازنگری قرار می گیرد و در صورت موافقت کشورهای حاضر در این پیمان می تواند تغییر کند. فراوانی بررسی ها به نوسانات بازار بستگی دارد. این مقام خزانه داری گفت که تعیین سقف با نرخ تخفیفی پیچیدگی و بارهای انطباق بیشتری را ایجاد می کند، زیرا نرخ سقف ممکن است هر ساعت تغییر کند.

اطمینان از رعایت سقف قیمت یک مانع دیگر است. مقامات وزارت خزانه داری با بانک ها و شرکت های بیمه دریانوردی گفتگو کرده اند تا سیستمی را ایجاد کنند که در آن خریداران فرآورده های نفتی روسیه بهایی را که پرداخته اند «تأیید کنند» و ارائه دهندگان خدمات مالی را از مسئولیت نقض سقف رها می کنند.

وزارت خزانه داری در دستورالعمل هفته گذشته خود گفت که ارائه دهندگان خدمات نفت روسیه در دریا تا زمانی که اسنادی مبنی بر رعایت این سقف به دست آورده باشند، با تحریم مواجه نخواهند شد. با این حال، این سازمان هشدار داد که خریدارانی که آگاهانه با استفاده از بیمه ای که مشمول این ممنوعیت است، نفت را بالاتر از سقف قیمت خریداری کرده اند “ممکن است هدفی برای اجرای تحریم ها باشند.”

پیش بینی تاثیر سقف قیمت بر بازارهای جهانی دشوار است. آقای. کیهیل پیشنهاد کرد که اساساً می‌تواند سه لایه نفت خام ایجاد کند، به‌طوری‌که مقداری از نفت روسیه با قیمت محدود فروخته می‌شود، سایر نفت روسیه به‌طور غیرقانونی یا با اشکال جایگزین تأمین مالی فروخته می‌شود و نفت غیر روسیه توسط سایر کشورهای تولیدکننده نفت فروخته می‌شود.

مشخص نیست چند کشور فراتر از گروه 7 به این توافق خواهند پیوست. دولت بایدن امیدوار است که حتی اگر کشورهایی مانند چین و هند به طور رسمی مشارکت نکنند، از آن به عنوان اهرمی برای مذاکره در مورد قیمت‌های پایین‌تر با روسیه استفاده کنند.

علاوه بر قیمت سقف نفت، کارت وحشی بزرگ دیگر واکنش روسیه به آن است. مقامات روسیه گفته اند که نفت را به کشورهایی که بخشی از ائتلاف سقف قیمت هستند نمی فروشند و تحلیلگران انتظار دارند که این کشور تمام تلاش خود را برای افزایش نوسانات با نوعی اقدام تلافی جویانه انجام دهد.

ایالات متحده امیدوار است که منطق اقتصادی حاکم شود و نفت به جریان خود ادامه دهد، البته با قیمت ارزان تر.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا، هفته گذشته در یکی از رویدادهای موسسه بروکینگز گفت: «روسیه ممکن است غر بزند و بگوید که زیر قیمت تعیین شده نمی فروشد، اما اقتصاد محدود کردن نفت منطقی نیست. سقف قیمت انگیزه اقتصادی مشخصی برای فروش تحت سقف ایجاد می کند.

ادوارد فیشمن، محقق ارشد در مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا، استدلال می‌کند که سقف قیمت می‌تواند به دلیل انگیزه‌هایی که ایجاد می‌کند، اکثر خریداران، فروشندگان و تسهیل‌کننده‌های معاملات نفتی را در راستای انطباق با یکدیگر هماهنگ کند. او پیشنهاد کرد که قیمت‌های جهانی نفت می‌تواند به طور ارگانیک به سمت سطح سقف قیمت منحرف شود.

با این حال، آقای فیشمن اذعان داشت که روسیه و رئیس جمهور آن، ولادیمیر وی. پوتین، ممکن است انگیزه ها را متفاوت بخوانند.

آقای پوتین گفت: “همیشه ذره ای از شک و تردید در ذهن مردم در مورد عقلانیت پوتین و تمایل او برای به آتش کشیدن اقتصاد جهانی و اقتصاد خود برای بیان یک نکته وجود دارد.” فیشمن گفت.

Shirley Bond

خواننده Wannabe. ماون غذا. طرفدار فرهنگ پاپ علاقه مندان به تلویزیون درونگرا. تنظیم کننده. پیشگام موسیقی. متفکر معتبر.

تماس با ما