mahyachatbanner

نظر | لینا خان: ما باید هوش مصنوعی را تنظیم کنیم.

داشتن یک مکالمه واقع بینانه با کامپیوتر هم هیجان انگیز و هم ناراحت کننده است. به لطف پیشرفت سریع هوش مصنوعی مولد، بسیاری از ما اکنون این فناوری بالقوه انقلابی را با پیامدهای گسترده ای برای نحوه زندگی، کار و ارتباط مردم در سراسر جهان تجربه کرده ایم. گستره کامل پتانسیل هوش مصنوعی مولد هنوز مورد بحث است، اما شکی نیست که بسیار مخرب باشد.

آخرین باری که با چنین تغییرات اجتماعی گسترده ای مواجه شدیم که توسط فناوری به وجود آمده بود، شروع عصر وب 2.0 در اواسط دهه 2000 بود. شرکت‌های جدید و مبتکر مانند فیس‌بوک و گوگل ارتباطات را متحول کردند و خدمات محبوبی را به یک پایگاه کاربر در حال رشد ارائه کردند.

با این حال، آن خدمات نوآورانه هزینه زیادی را به همراه داشت. آنچه ما در ابتدا به عنوان خدمات رایگان تصور می کردیم، از طریق نظارت گسترده بر افراد و مشاغلی که از آنها استفاده می کردند، درآمد کسب کردند. نتیجه یک اقتصاد آنلاین بوده است که در آن دسترسی به خدمات ضروری به طور فزاینده ای مشروط به احتکار و فروش گسترده داده های شخصی ما است.

این مدل‌های کسب‌وکار شرکت‌ها را به سمت توسعه راه‌های بی‌پایان تهاجمی برای ردیابی ما سوق دادند، و کمیسیون تجارت فدرال بعداً دلیلی برای این باور پیدا کرد که چند تا از این شرکت‌ها قانون را زیر پا گذاشته‌اند. این تاکتیک‌ها همراه با استراتژی‌های تهاجمی برای به دست آوردن یا قفل کردن شرکت‌هایی که موقعیت آنها را تهدید می‌کردند، تسلط تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها را تقویت کرد. آنچه که به عنوان مجموعه‌ای از فناوری‌های انقلابی آغاز شد، منجر به تمرکز قدرت خصوصی عظیم بر خدمات کلیدی و قفل کردن مدل‌های تجاری شد که هزینه‌های فوق‌العاده‌ای برای حریم خصوصی و امنیت ما دارد.

خط سیر عصر وب 2.0 اجتناب ناپذیر نبود – در عوض با طیف وسیعی از انتخاب های سیاسی شکل گرفت. و اکنون با لحظه دیگری از انتخاب روبرو هستیم. با فراگیرتر شدن استفاده از هوش مصنوعی، مقامات دولتی موظفند اطمینان حاصل کنند که این تاریخ به سختی آموخته شده تکرار نمی شود.

در حالی که شرکت‌ها برای استقرار و کسب درآمد از هوش مصنوعی رقابت می‌کنند، کمیسیون تجارت فدرال در حال بررسی دقیق این موضوع است که چگونه می‌توانیم به بهترین نحو به وظایف دوگانه خود برای ترویج رقابت منصفانه و محافظت از آمریکایی‌ها در برابر اقدامات ناعادلانه یا فریبنده دست یابیم. همانطور که این فناوری‌ها تکامل می‌یابند، ما متعهد هستیم که سهم خود را برای حفظ سنت دیرینه آمریکا در حفظ بازارهای باز، منصفانه و رقابتی انجام دهیم که هم پشتوانه نوآوری‌های نوآورانه و هم موفقیت اقتصادی کشور ما بوده است – بدون تحمل مدل‌های کسب‌وکار یا شیوه‌هایی که شامل استثمار انبوه آنها می‌شود. کاربران اگرچه این ابزارها جدید هستند، اما از قوانین موجود مستثنی نیستند و FTC قوانینی را که ما مسئول اجرای آن هستیم، حتی در این بازار جدید به شدت اجرا خواهد کرد.

در حالی که فناوری به سرعت در حال حرکت است، ما می توانیم چندین خطر را ببینیم. پذیرش رو به گسترش هوش مصنوعی خطر تسلط بیشتر بر بازار شرکت های بزرگ فناوری فعلی را به همراه دارد. تعداد انگشت شماری از کسب و کارهای قدرتمند، مواد خام لازم را کنترل می کنند که استارت آپ ها و سایر شرکت ها برای توسعه و استقرار ابزارهای هوش مصنوعی به آن تکیه می کنند. این شامل خدمات ابری و قدرت محاسباتی و همچنین ذخیره‌های وسیع داده می‌شود.

مجریان و نهادهای نظارتی باید هوشیار باشند. شرکت‌های مسلط می‌توانند از کنترل خود بر این ورودی‌های کلیدی برای حذف یا تبعیض علیه رقبای پایین‌دستی استفاده کنند و برنده‌ها و بازنده‌ها را به شیوه‌هایی انتخاب کنند که تسلط آنها را بیشتر کند. در همین حال، ابزارهای هوش مصنوعی که شرکت‌ها برای تعیین قیمت برای همه چیز از مواد شوینده لباس‌شویی گرفته تا رزرو خطوط بولینگ استفاده می‌کنند، می‌توانند رفتار تبانی را تسهیل کنند که به‌طور ناعادلانه قیمت‌ها را افزایش می‌دهد – و همچنین انواع تبعیض قیمتی دقیقاً هدفمند. مجریان این مسئولیت دوگانه را دارند که مراقب خطرات ناشی از فناوری‌های جدید هوش مصنوعی باشند و در عین حال رقابت منصفانه مورد نیاز برای اطمینان از توسعه قانونی بازار این فناوری‌ها را ترویج کنند. FTC به خوبی مجهز به صلاحیت قانونی برای رسیدگی به مسائلی است که توسط بخش هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه مطرح می شود، از جمله تبانی، انحصار، ادغام، تبعیض قیمت و روش های ناعادلانه رقابت.

و هوش مصنوعی مولد خطر تقلب در توربوشارژ را به همراه دارد. ممکن است برای جایگزینی نویسندگان حرفه‌ای آماده نباشد، اما در حال حاضر می‌تواند کار بسیار بهتری را در ایجاد یک پیام به ظاهر معتبر نسبت به کلاهبردار معمولی شما انجام دهد – تجهیز کلاهبرداران برای تولید سریع و ارزان محتوا. ربات‌های چت در حال حاضر برای تولید ایمیل‌های فیشینگ نیزه‌ای استفاده می‌شوند که برای کلاهبرداری از افراد، وب‌سایت‌های جعلی و بررسی‌های جعلی مصرف‌کننده طراحی شده‌اند – ربات‌ها حتی به استفاده از کلمات یا عباراتی که گروه‌ها و جوامع خاص را هدف قرار می‌دهند، آموزش می‌دهند. برای مثال، کلاهبرداران می‌توانند بر اساس پست‌های رسانه‌های اجتماعی کاربران، ایمیل‌های فیشینگ بسیار هدفمند تهیه کنند. در کنار ابزارهایی که ویدیوهای جعلی عمیق و کلون‌های صوتی ایجاد می‌کنند، این فناوری‌ها می‌توانند برای تسهیل کلاهبرداری و اخاذی در مقیاس وسیع مورد استفاده قرار گیرند.

هنگام اجرای قانون منع اعمال فریبکارانه، ما نه تنها به کلاهبردارانی که این ابزارها را به کار می‌گیرند، بلکه به شرکت‌های بالادستی که آنها را فعال می‌کنند نیز نگاه خواهیم کرد.

در نهایت، این ابزارهای هوش مصنوعی بر روی حجم عظیمی از داده ها به روش هایی آموزش می بینند که تا حد زیادی کنترل نشده اند. از آنجایی که ممکن است اطلاعات مملو از اشتباهات و سوگیری به آنها داده شود، این فناوری‌ها خطر تبعیض را خودکار می‌کنند – به طور غیرمنصفانه افراد را از مشاغل، مسکن یا خدمات کلیدی باز می‌دارند. این ابزارها همچنین می‌توانند در مورد ایمیل‌های خصوصی، چت‌ها و داده‌های حساس آموزش داده شوند که در نهایت اطلاعات شخصی را فاش می‌کنند و حریم خصوصی کاربر را نقض می‌کنند. قوانین موجود که تبعیض را منع می کند، اعمال خواهد شد، و همچنین مقامات موجود که جمع آوری یا استفاده سوء استفاده از داده های شخصی را ممنوع می کنند، اعمال خواهند شد.

تاریخچه رشد شرکت‌های فناوری در دو دهه پیش به عنوان یک داستان هشداردهنده برای چگونگی تفکر در مورد گسترش هوش مصنوعی مولد عمل می‌کند. در اواخر دهه 1960، تیتان محاسباتی آی‌بی‌ام، در مواجهه با موشکافی‌های ضدتراست، نرم‌افزار را از سیستم‌های سخت‌افزاری خود جدا کرد و رشد صنعت نرم‌افزار آمریکا را تسریع کرد و تریلیون‌ها دلار رشد ایجاد کرد. اقدام دولت AT&T را ملزم کرد تا صندوق ثبت اختراع خود را باز کند و به طور مشابه دهه ها نوآوری را به راه انداخت و باعث گسترش شرکت های جوان بی شماری شد.

تعهد ملی دیرینه آمریکا به تقویت رقابت عادلانه و آزاد بخش مهمی از آنچه این کشور را به یک نیروگاه اقتصادی و آزمایشگاه نوآوری تبدیل کرده است. ما بار دیگر خود را در یک نقطه تصمیم گیری کلیدی می یابیم. آیا می‌توانیم بدون پذیرش مدل‌های تجاری رقابتی و کنترل انحصاری که محصولات با کیفیت بالاتر یا ایده بزرگ بعدی را مسدود می‌کند، خانه فناوری پیشرو در جهان باشیم؟ بله – اگر ما انتخاب های سیاسی درستی داشته باشیم.

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما