mahyachatbanner

تابستان بدون یخ دریای قطب شمال می تواند یک دهه زودتر از آنچه انتظار می رفت فرا برسد

طبق یک مطالعه علمی جدید، اولین تابستان ثبت شده که عملاً تمام یخ های شناور قطب شمال را آب می کند، می تواند در اوایل دهه 2030 رخ دهد – حدود یک دهه زودتر از آنچه محققان قبلاً پیش بینی می کردند.

یافته‌های بررسی‌شده که روز سه‌شنبه منتشر شد، همچنین نشان می‌دهد که این نقطه عطف تغییر آب و هوا می‌تواند محقق شود، حتی اگر کشورها موفق شوند انتشار گازهای گلخانه‌ای را قاطع‌تر از آنچه در حال حاضر انجام می‌دهند، مهار کنند. پیش‌بینی‌های قبلی نشان داده بود که اقدامات قوی‌تر برای کاهش گرمایش جهانی ممکن است برای حفظ یخ‌های تابستانی کافی باشد. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که در مورد یخ‌های دریای قطب شمال، تنها کاهش شدید و تند انتشار گازهای گلخانه‌ای ممکن است بتواند اثرات گرمایشی را که در حال حاضر در جریان است، معکوس کند.

دیرک نوتز، دانشمند آب و هوا در دانشگاه هامبورگ آلمان و یکی از پنج نویسنده مطالعه جدید، می گوید: «ما به سرعت پوشش یخی تابستانی قطب شمال را از دست می دهیم، اساساً مستقل از کاری که انجام می دهیم. ما در حال حاضر بیش از حد منتظریم تا کاری در مورد تغییرات آب و هوایی انجام دهیم تا همچنان از یخ های باقی مانده محافظت کنیم.”

با کاهش یخ های دریا در دهه های اخیر، جوامع، اکوسیستم ها و اقتصادهای سراسر جهان با عواقب آن دست و پنجه نرم می کنند. اما اثرات بسیار فراتر از منطقه است.

یخ دریا تابش خورشید را به فضا منعکس می کند، بنابراین هر چه یخ کمتر باشد، قطب شمال سریعتر گرم می شود. این باعث می شود که ورقه یخی گرینلند سریعتر ذوب شود و به افزایش سطح آب دریاها در سطح جهانی می افزاید.

تفاوت دما بین قطب شمال و استوا همچنین بر مسیرهای طوفان و سرعت باد در عرض های جغرافیایی میانی تأثیر می گذارد، به این معنی که گرم شدن قطب شمال می تواند بر رویدادهای آب و هوایی مانند بارش شدید باران و امواج گرما در بخش های معتدل آمریکای شمالی، اروپا و آسیا تأثیر بگذارد.

در طول چهار دهه گذشته، شمال دور در حال حاضر چهار برابر سریعتر از میانگین جهانی گرم شده است، پدیده ای که دانشمندان آن را تقویت قطب شمال می نامند.

سئونگ-کی مین، دانشمند آب و هوا در دانشگاه علم و فناوری پوهانگ در کره جنوبی و نویسنده دیگر مقاله جدید، می گوید: «نتایج ما نشان می دهد که تقویت قطب شمال سریعتر و قوی تر خواهد شد. این بدان معناست که تأثیرات مرتبط نیز سریعتر خواهد آمد.»

در طول هر سال، آب های سطحی اقیانوس منجمد شمالی با فصول یخ زده و ذوب می شوند. مقدار یخ در زمستان رشد می کند، در حدود مارس به اوج خود می رسد، سپس به حداقل سالانه کاهش می یابد، معمولاً در سپتامبر.

از زمانی که اندازه‌گیری‌های مستمر ماهواره‌ای در سال 1979 شروع شد، پایین‌ترین سطح ماه سپتامبر در حال کاهش بوده است و محققان را وادار کرد تا پیش‌بینی کنند که اقیانوس چه زمانی اولین تابستان خود را تجربه می‌کند که عملاً تمام یخ‌های شناور را ذوب می‌کند.

این بدان معنا نیست که یخ روی آب صفر نخواهد بود – انتظار می رود لکه های یخی برای مدتی در گوشه هایی از قطب شمال باقی بمانند. در عوض، آستانه ای که دانشمندان استفاده می کنند 1 میلیون کیلومتر مربع یخ یا حدود 386000 مایل مربع است. این کمتر از 15 درصد از حداقل پوشش فصلی یخ قطب شمال در اواخر دهه 1970 است.

با نگاهی به اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای پوشش یخ و مدل‌های رایانه‌ای آب و هوای جهانی، محققان پیش‌بینی کرده‌اند که یخ‌های سپتامبر احتمالاً برای اولین بار قبل از سال 2050 به زیر این سطح می‌رسند. اما پیش‌بینی زمان دقیق تا حدی به این دلیل که کامپیوتر مدل ها به طور کلی کاهش یخ دریا را که ماهواره ها شناسایی کرده اند دست کم می گیرند.

نویسندگان آخرین مطالعه که در مجله Nature Communications منتشر شده است، این موضوع را ابتدا با تنظیم مدل‌های اقلیمی برای هماهنگی بیشتر با مشاهدات ماهواره‌ای توضیح دادند. سپس از مدل‌های تعدیل‌شده برای پیش‌بینی تغییرات آتی در یخ دریا تحت چهار سناریو ممکن برای انتشار گازهای گلخانه‌ای در دهه‌های آینده استفاده کردند.

بر اساس سه مورد از این سناریوها، که نشان دهنده افزایش متوسط ​​تا زیاد در انتشار است، یخ سپتامبر برای اولین بار در اوایل دهه 2030 به زیر آستانه بحرانی می رسد، یعنی حدود یک دهه زودتر از برآورد قبلی.

اما این مطالعه همچنین زمان بندی تقریبا مشابهی را در سناریوی چهارم نشان داد که در آن بشریت پمپاژ گازهای اضافی گرما را در جو در حدود سال 2070 متوقف می کند، چیزی که سیاست های کشورها در مسیر دستیابی به آن نیستند. تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که سپتامبر ممکن است در این سناریو بسیار سرد باقی بماند.

مارک سی سرز، مدیر مرکز ملی داده های برف و یخ در مرکز ملی داده های برف و یخ، گفت که اولین سپتامبر منجمد نشده اقیانوس منجمد شمالی، اگر و زمانی که برسد، یک معیار علمی مهم خواهد بود، اما به نوعی نقطه عطف نخواهد بود. دانشگاه کلرادو بولدر قطب شمال دهه‌ها پیش شروع به تبدیل شدن به اقیانوس آبی‌تر کرد و تغییرات گسترده‌ای را در جمعیت خرس‌های قطبی، مسیرهای کشتیرانی، دسترسی به منابع طبیعی و ژئوپلیتیک ایجاد کرد.

دکتر گفت: “این در حال حاضر اتفاق می افتد.” Serreze که در تحقیقات جدید شرکت نداشت. و همانطور که قطب شمال به از دست دادن یخ خود ادامه می دهد، این تاثیرات رشد خواهند کرد و رشد خواهند کرد و رشد خواهند کرد.

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما