mahyachatbanner

این آمریکایی را بزن

مسابقات کشتی قهرمانی جهان از فردا پنجشنبه رسما آغاز می شود. در این مسابقه بدون کوچکترین تردیدی همه نگاه ها معطوف وزن 86 کیلوگرمی است; جایی که قرار است بار دیگر حسن یزدانی را با دیوید تیلور آمریکایی ملاقات کند. به نظر می رسد این مسابقه نه تنها هیجان انگیزترین رقابت برای علاقه مندان به کشتی در ایران، بلکه دنیای کشتی نیز باشد زیرا این دو نفر در آشفتگی به سر می برند. درباره حسن یزدانی و دیوید تیلور به اندازه کافی در رسانه های داخلی و خارجی نوشته شده است اما در کنار تیلور یک کشتی گیر آمریکایی دیگر نیز در این مسابقات حضور دارد که شکستش باید اولویت ایرانی ها باشد: جردن باروز.

بروز برای کستی دوستان ایرانی اسم است کاکیں. او علاقه زیادی به ایرانیان و کشتی گیران ایرانی دارد و در مقابل از محبوبیت زیادی در بین مردم ایران برخوردار است. باروز بارها علاقه و حمایت خود را از ایران در عرصه های ورزشی و سیاسی نشان داده و حتی همسرش نیز چندین بار حضور او در ایران را در اولویت برنامه های خانواده اش قرار داده است. با این حال جردن باروز به همان اندازه که محبوبیت دارد، همچنان رقیب سرسختی برای کشتی گیران ایرانی است. او با اینکه بارها با رقبای ایرانی روبرو شده است، اما هنوز هیچ ایرانی پیدا نشده است که بتواند این رقیب را شکست دهد. درست است که در وزن 79 کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی جهان در صربستان، خیلی ها منتظر دیدار جردن باروز و عبدالرحمناف از ازبکستان هستند، اما برای ایرانی ها فقط یک چیز مهم است. اینکه محمد نخودی نام خود را در تاریخ نوشت و عنوان اولین کشتی گیر ایرانی را به دست آورد که توانست جردن باروز آمریکایی را شکست دهد.

او پیش از این یک بار این رقیب را شکست داده و حالا انگیزه کافی برای پیروزی مقابل باروژ دارد. بدون کوک‌ترین تندیدی، جردن بروز را باید دونست هیکترین ریپیف کرینی بری کشتی ایران; آمریکایی خاص که هر بار در برابر آزادیخواهان ایرانی ظاهر می شد، موفق و شکست ناپذیر بود.

جردن از زمانی که فعالیت ورزشی خود را ترک کرد، که بیش از یک دهه از آن زمان می گذرد، همیشه گربه سیاهی بوده که گوش ایرانی ها را شکسته است. حتی الان که 34 سال دارد و در آستانه بازنشستگی است. آخرین دیدار او با نمایندگان ایران آزاد مربوط به رقابت های جام حذفی ترکیه بود. باروز در چهارمین روز با آزادکاران کیشورمان صاحب مدال های نقره و برنز آسیا دیدار کرد. جایی که هر دو کشتی گیر در وزن 79 کیلوگرم مسابقه رقابتی را به نمایش گذاشتند اما در نهایت این کشتی گیر پرافتخار آمریکایی بود که به عنوان برنده از تشک بیرون آمد. سواداکوهی در عین حال کشتی قابل قبولی را مقابل قهرمان المپیک به نمایش گذاشت و تا آخرین لحظات نتیجه این مسابقه مساوی شد اما در پایان با اخطار یک امتیازی به براز داد تا در راه دیدار رده بندی شود. . اردن قبل از سوادکوهی 13 بار رقبای ایرانی خود را شکست داده بود. دارنده پنج مدال طلای جهان سه بار با صدیق گودرزی و عزت الله اکبری، دو بار یارا احمدی و مرتضی رضایی قلعه، علیرضا قاسمی، سیدعلی موسوی، مصطفی حسینخانی و محمد نخودی هر کدام یک بار قهرمان شده اند. آمریکای آزاد از ابتدای ورودش به تیم ملی کشتی به عنوان یک مدعی ظاهر شد. به طوری که به مدت سه سال (2011، 2012 و 2013) در تمام 70 مسابقه ای که در سطح جهانی شرکت کرد بلامنازع بود. وی همچنین دو مدال طلا در مسابقات جهانی 2011 استانبول و 2013 بوداپست و مدال طلای المپیک 2012 لندن را به دست آورد. اردن علاوه بر شش مدال طلای جهان و المپیک، سه مدال برنز جهانی دیگر نیز دارد. وی همچنین در جریان حضور در مسابقات پان آمریکن و مسابقات کشتی این منطقه موفق به کسب هفت مدال طلا شد.

تاریخ کافی نیست؟

حالا در صربستان باید محمد نخودی نماینده وزن 79 کیلوگرم ایران هم تراز باروژ باشد. با توجه به سن رقیب آمریکایی شاید این آخرین بازی او با ایرانی ها باشد. همین جمله کافی است تا برد نخودی را در اولویت اول قرار دهد. بالاخره یک کشتی گیر ایرانی باید باشد که کمر باروژ را به زمین بکوبد و اولین شکست را در دیدار دو نوجوان به او تحمیل کند. این کار، اما آن را به این سادگی نیست. چون نخودی و باروز از لحاظ شرافتی و از نظر سنی با هم فاصله زیادی دارند. باروز در آخرین روزهای زندگی حرفه ای خود 34 ساله است و 21 ساله است و در شرف ساختن مسیر شغلی خود است. با وجود این او انگیزه کافی برای درخشش مقابل باروژ را دارد. او از رقیب آمریکایی خود به عنوان جدیدترین رقیب خود در صربستان یاد می کند. «مهمترین رقیب جردن باروز یک آمریکایی است که مدال طلای جهان و المپیک را دارد. البته نباید از سایر رقبا غافل باشیم و برای همه رقبا برنامه داشته باشیم. من هم تمام تحقیقاتم را با کمک کادرم انجام داده ام تا بتوانم آمادگی کامل برای رویارویی با رقبای خود را داشته باشم. من به عنوان یک کشتی گیر و نماینده مردم کیشور عزیز تمام تحقیقاتم را انجام می دهم و کم نمی گذارم. از زحماتی که کادر فنی و فدراسیون در این مدت برای ما کشیده اند سپاسگزارم و امیدوارم با دعای خیر مردم و لطف خداوند صاحب زیباترین مدال صربستان باشم. مسابقات

علیرغم نامزدی محمد نخودی برای شکست جردن باروز، این رقیب آمریکایی نیز کمپین را آغاز کرد. او می گوید حتی در سن 34 سالگی هنوز توانایی شکست دادن کشتی گیران جوان را دارد و از آنها نمی ترسد. «فکر می‌کنم شگفت‌انگیزترین چیز این است که حتی بعد از این همه سال هنوز هم می‌توانم در سطح بسیار بالایی رقابت کنم. هرگز تصور نمی کردم که در 30 سالگی کشتی بگیرم، اما هنوز می توانم تمرکز کنم و این بچه ها را شکست دهم. من پنج عنوان قهرمانی جهان دارم، اما همه آنها به اندازه یک المپیک مهم نیستند.”

کشتی گیران در این برنامه به رقابت می پردازند

چهارشنبه 23 شهریور:

ساعت 17 تا 18: تمام وزنه ها را آزاد بکشید

پنجشنبه 24 شهریور:

13 تا 17: مسابقات مقدماتی اوزان 70 (امیرمحمد یزدانی)، 79 (محمد نخودی)، 86 (حسن یزدانی) و 125 (امیر رهسین زارع) کشتی آزاد.

19:15 تا 20:15: نیمه نهایی کشتی آزاد اوزان 70، 79، 86 و 125 کیلوگرم

جمعه 25 شهریور:

از ساعت 13 الی 17: مسابقات مقدماتی اوزان 57 (علیرضا سرلک)، 74 (یونس امامی) و 92 (کامران قاسم پور) کشتی آزاد و شانس مجدد روز قبل

19:15 تا 20:15: مسابقات نیمه نهایی اوزان 57، 74 و 92 کیلوگرم کشتی آزاد

20:30 تا 23:30: مسابقات مقدماتی و فینال در اوزان 70 (امیرمحمد یزدانی)، 79 (محمد نخودی)، 86 (حسن یزدانی) و 125 (امیر رهسین زارع) کشتی آزاد.

شنبه 26 شهریور:

ساعت 13 تا 17: مسابقات مقدماتی اوزان 61 (رضا اطری)، 65 (رحمن عموزاد) و 97 (محمدحسین محمدیان) کشتی آزاد و مسابقات شانسی روز قبل

19:15 تا 20:15: مسابقات نیمه نهایی اوزان 61، 65 و 97 کیلوگرم کشتی آزاد

ساعت 20:30 تا 23:00 مسابقات رده بندی و وزن نهایی مسابقات وزن مقدماتی 57 (علیرضا سرلک)، 74 (یونیس امامی) و 92 (کامران قاسم پور) کشتی آزاد

یکشنبه 27 شهریور:

7:00 صبح تا 20:00: مسابقات کشتی آزاد در اوزان 61، 65 و 97 کیلوگرم

از ساعت 20:30 تا 23: رده بندی و فینال اوزان 61 (رضا عطری)، 65 (رحمن عموزاد) و 97 (محمد حسین محمدیان) کشتی آزاد.

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما