mahyachatbanner

اخبار مختصر 13 دسامبر 2022 |

این خبر مختصر از سازمان ملل است.

اوکراین: WHO: بیماران HIV در دونباس جنگ زده اکنون به داروهای ضد ویروسی نیاز دارند

در حالی که جنگ در اوکراین ادامه دارد، آژانس بهداشت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه هشدار تازه‌ای درباره تلفات جسمی و روحی برای کسانی که در این درگیری زندگی می‌کنند صادر کرد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) همچنین تأیید کرد که خدمات بهداشتی در اوکراین از زمان تهاجم روسیه در 24 فوریه، با حداقل 715 حمله تایید شده به مراکز درمانی و کارگران، همچنان مورد انتقاد قرار گرفته است.

در ژنو، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، دکتر مارگارت هریس همچنین خواستار دسترسی افراد مبتلا به HIV در مناطق خطرناک یا غیرقابل دسترس در شرق اوکراین شد:

ما در مورد تعداد زیادی از افراد مبتلا به HIV بسیار نگران هستیم. به ویژه افرادی در منطقه دونتسک که قادر به دریافت داروهای خود نیستند. ما واقعاً به کریدورهای بشردوستانه نیاز داریم، ما واقعاً به فرصت، فرصت کمک به بسیاری از افراد نیازمند نیاز داریم.”

دکتر هریس از WHO توضیح داد که حملات مکرر به زیرساخت‌های برق اوکراین منجر به قطع روزانه برق برای بسیاری شده است و مردم چاره‌ای جز سوزاندن آنچه برای گرم ماندن پیدا می‌کنند، اغلب در فضاهای تنگ و بدون تهویه باقی می‌گذارد.

دکتر مارگارت هریس گفت که این آتش‌سوزی‌ها به‌ویژه برای ریه‌های کودکان و افراد مسن مضر است و افزود که بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت و برونشیت نیز “افزایش زیادی” داشته است.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفت که “سریع آنفولانزای بزرگ” نیز در جریان است و نگرانی هایی در مورد شیوع دیفتری و سرخک در جمعیت های بزرگ واکسینه نشده وجود دارد.

سومالی: قحطی به سختی جلوگیری شد – در حال حاضر، به انسان دوستان سازمان ملل هشدار می دهد

سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد که در سومالی، قحطی تمام عیار در حال حاضر به سختی جلوگیری شده است، اما وضعیت اضطراری گرسنگی برطرف نشده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) در یک به روز رسانی در مورد ناامنی غذایی در سومالی گفت که از قحطی اجتناب شده است زیرا جوامع میزبان و تیم های امدادی به کسانی که بیشتر نیاز دارند کمک کرده اند.

OCHA گفت، با وجود تلاش های آنها، ناامنی غذایی همچنان “فاجعه بار” است.

بدتر از آن، نیازهای بین اکنون تا ژوئن آینده وجود دارد انتظار می رود افزایش یابد بیش از سه برابر، از 214000 نفر به 727000 نفر، زیرا خشکسالی، خشونت و آوارگی همچنان زندگی و معیشت مردم را تهدید می کند.

جیمز الدر، سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، گفت که جوانان و آسیب پذیرترین افراد قبلاً بر اثر بیماری های مرتبط با گرسنگی می مردند:

«اعداد مرگ و میر دشوار است. من به طور حکایتی، با زنانی نشسته‌ام که تپه‌هایی را در کنار چادرهایشان به من نشان داده‌اند، در اردوگاه آوارگان، جایی که بچه‌های دو و سه ساله‌شان را دفن کرده‌اند. من با زنانی نشسته‌ام که تصمیم می‌گیرند چه کسی را پشت سر بگذارند، کدام یک از فرزندانشان را انجام دهند. بنابراین شکی نیست که تعداد زیادی از کودکان مرده اند.»

UNCTAD: رشد تجارت جهانی پس از یک سال رکورد منفی می شود

قرار است تجارت جهانی در سال جاری به 32 تریلیون دلار برسد، اما تورم برخی از دستاوردهای ماه های اخیر را معکوس کرده است.

این بر اساس گزارش آژانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، آنکتاد، که تحلیلگران آن گفتند که رشد جهانی در نیمه دوم سال 2022 “منفی” شده است.

این آژانس اعلام کرد که انتظار می رود تجارت کالا و خدمات تا پایان سال به ترتیب به 25 تریلیون و 7 تریلیون دلار برسد.

این رکود در سه ماهه سوم سال آغاز شد و معاملات کالاها حدود یک درصد کمتر از ماه مارس تا مه بود.

UNCTAD گفت که اگرچه خدمات در واقع افزایش یافت انتظار می‌رود که ارزش کالاها و خدمات در سه‌ماهه سوم با 1.3 درصد کاهش در دوره پایانی سال جاری باشد.

دانیل جانسون، اخبار سازمان ملل

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما