mahyachatbanner

آمریکا: ما با اسرائیل اختلافات تاکتیکی داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش در آستانه مذاکرات لغو تحریم‌ها با شرکای اسرائیلی خود اختلافات تاکتیکی دارد و در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و پرایس در پاسخ به سوالی مبنی بر ارسال پیام با کاخ سفید گفتگو کردند. اما ما با یکدیگر توافق داریم و معتقدیم که ایران هرگز نباید به سلاح هسته ای دست یابد.

این موضع وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: دیپلماسی حول بازگشت پایبندی متقابل به توافق، موثرترین ابزار برای دستیابی به این هدف است.

وی مدعی شد که اگر بتوانیم به توافق برگردیم، ایران نمی تواند به سلاح هسته ای دست یابد.

وی همچنین افزود: بررسی دیدگاه های ایران درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد و پاسخ خود را مستقیم و منحصرا به اتحادیه اروپا اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره تماس های عمان با ایران و آمریکا گفت که عمان نقش مهمی در مذاکرات برای بازگشت به توافق داشت.

وزارت امور خارجه آمریکا در این مکان از نقش عمان در تسهیل مذاکرات و همچنین موضوع زندانیان تابعیت دوگانه قدردانی کرد.

سه روز از ارائه پاسخ کتبی ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا می گذرد و دولت علیرغم ادعای رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام، همچنان به طور فعال در حال بررسی دیدگاه های خود است.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات اروپایی آشنا به مذاکرات وین که با مقامات آمریکایی در تماس است، گزارش داد که اتحادیه اروپا واکنش ایران را در مسیر احیای توافق هسته ای «سازنده» می داند.

این شبکه خبری افزود: این اظهارات اولین نشانه مثبت در مورد موضع ایران محسوب می شود که به طور رسمی پاسخ خود را ارائه کرده است. این مقام اروپایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: پاسخ‌های ایران باید مانند اروپا مورد بررسی قرار گیرد و سایر طرف‌های درگیر در مذاکرات از جمله آمریکا، چین و روسیه نیز باید آن را بررسی کنند.

همچنین میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین که مذاکرات رفع تحریم ها را بر عهده دارد، اظهار داشت: پیشنهادات ایران به اتحادیه اروپا و آمریکا بسیار حرفه ای و منطقی است و اکنون توپ در زمین آمریکاست.

اولیانوف همچنین گفت که تحقیقات آژانس بین المللی انرژی هسته ای در ایران به نظر می رسد که حل شده است. وی ادامه داد: راه حل خوبی در اختیار داریم که با همکاری سه کشور اروپایی، روسیه و سایر کشورها محقق شد.

دور جدید مذاکرات لغو تحریم‌های ایران پس از پنج ماه وقفه در 13 اسفندماه در وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز در 17 اسفندماه با بازگشت هیئت به پایتخت پایان یافت.

این دور از مذاکرات پس از آن برگزار شد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال تایمز مدعی شد بسته پیشنهادی جدیدی را روی میز گذاشته است که شامل راهکارهای به روز برای رفع تحریم ها و اقدامات هسته ای ایران است.

پس از پایان این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا مدعی شدند که متن نهایی به همه طرف ها ارائه شده و نمی توان آن را تغییر داد و یا باید پذیرفت و یا مذاکرات را شکست خورده اعلام کرد. وزارت خارجه ایران رد شد و اعلام شد که به دلیل ادامه بحث در چند موضوع مهم هنوز در مرحله نهایی کردن متن توافق در وین قرار نداریم.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته ای) حاصل نشده است، زیرا تا زمانی که همه مسائل به توافق نرسد، توافقی حاصل نخواهد شد.

این در حالی است که مذاکرات به مراحل تعیین کننده رسیده است تا توافق نهایی حاصل شود و تصمیمات سیاسی غرب و ایالات متحده آمریکا برای سال 94 متوقف شود.

هیئت جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که باید به توافق رسید، پایداری لغو تحریم ها به نحوی تضمین شده است و موضوع اهرم فشار برای اعمال فشار علیه ایران در آینده باقی نماند. به دنبال توافقی است که در آن منافع اقتصادی مردم تضمین شود.

از این منظر اگر طرف مقابل خواسته های منطقی ایران و تدوین الزامات را بپذیرد، توافقی پایدار و قابل اعتماد حاصل خواهد شد.

علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی نیز اظهار داشت: آمریکا با بد قولی و اروپا با انفعال از این فرصت استفاده کردند و از حسن نیت اثبات شده برای نابودی ایران استفاده کردند. اگر می خواهید برگردید، ما آماده ایم و توافق در دسترس است.

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما